View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Yes. Sier bare at virkeligheten er litt mer nyansert enn lover og regler tilsier. Fint at kvinner har vern og rettigheter når det kommer til graviditet, men la oss allikevel ikke late som om graviditet bare er noe som skjer med folk i Norge 2016. Det er ikke rart at en arbeidsgiver i sitt stille sinn legger mer vekt på dette enn potensielle sykdommer og lignende.
Vis hele sitatet...
Nei, påberoper meg ikke å være jomfru

Jeg forstår at man kan ønske å spørre om mye rart, men jeg synes det er rart når folk lurer på om de er innenfor regelverket når de direkte utelukker gravide, og kaller det "gyngende grunn" å gi noen sparken for å være gravid.

Jeg tror også arbeidsgivere handler uklokt når de skygger unna kvinner i "risikoalder" fordi de er så redd for graviditet. Jeg mener de overdriver hvor problematisk dette er, og går potensielt glipp av mange dyktige folk i sin beste alder. Et år i mammaperm er lenge, men veldig forutsigbart i forhold til langtidssykemeldinger, opp og ned i prosent, en måned av gangen, usikre prognoser, utallige samarbeidsmøter med nav, fastlege, verneombud... sammenliknet med det meste av fravær er foreldrepermisjon veldig uproblematisk.

Et par godt planlagte foreldrepermer, og du har en frisk og sprek arbeidstaker tilbake med stabil livssituasjon og stor sannsynlighet for å bli værende lenge. Det er rett og slett dumt for alle parter å overdramatisere hvor krise det er om en ansatt blir gravid.
Sist endret av entropi; 15. juli 2016 kl. 19:28.