View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Husk at det ikke bare er du som hevder å ha sett slike ting. Det påstås støtt og stadig at det spøker i forskjellige hus, og når man ser på den enorme mengden påstander, og den identiske mengden mangel på bevis, så synker sannsynligheten raskt mot null for at fenomenet er reelt – selv om enkeltmennesker ikke besitter nok kunnskap til å forklare enkelthendelser.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt logikken din i dette argumentet. Om det virkelig er slik en enorm mengde av rapporter om spøkelsesaktivitet rundt om i verden, så taler det vel heller for at det rent faktisk er noe som foregår rundt omkring. Vi trenger ikke kalle det noe rent fysisk som foregår (som å si, ja, det var et "spøkelse"), men la oss kalle det en slags kollektiv "psykose" som berører en viss type mennesker (meg selv inkludert) - det gjør vel ikke fenomenet noe mindre ekte? Det gjør det selvsagt veldig mye vanskeligere å "bevise", men det gjør det ikke noe mindre "ekte". En schizofren person kan tro han er djevelen, og i hans hodet er han virkelig det, og du kan fortelle han; "det er bare en psykose, det er ikke ekte", men opplevelsen vil for han oppleves like ekte som din tannbørste eller bikkja til naboen din. Ergo, opplevelsen av å tro man selv er en djevel kan sies å være ekte, men helt fullstendig umulig (per dags dato) å bevise.

Hva da? Det finnes så klart usikre momenter med teorien, slik som hvorfor det er mer materie enn antimaterie i universet, men jeg kan ikke si jeg kjenner igjen det du beskriver. Det er så vidt jeg vet ingenting som må overses, om du med det mener "late som at ikke er sånn". Hvis en teori ikke stemmer med observasjoner heter det at den har blitt falsifisert, og den blir da forkastet.
Vis hele sitatet...
Se dokumentaren "Is Everything We Know About The Universe Wrong?" fra 11 minutter og 38 sekunder onwards. De skeptiske kosmologene i den sier det mer presist enn hva jeg klarer å få ned her.

http://www.youtube.com/watch?v=4uwHL...ature=youtu.be