View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis man vil bevise den gamle mannen som går igjen i stua til din farmor kan du for eksempel tilby de, eller andre mer lokale vitenskapsmenn/-kvinner de er villige til å godkjenne, å komme for å observere under kontrollerte omgivelser.
Vis hele sitatet...
Dette har blitt prøvd endel ganger, uten særlig hell (så vidt meg bekjent). Jeg skal ikke begi meg ut på noen teorier om hvorfor dette ikke fungerer i praksis, men jeg vet at jeg med mine egne øyne har sett noe jeg overhodet ikke er i stand til å forklare. Men la gå, jeg kan selvsagt ikke forklare dette på noen måte, ei eller bevise overfor noen at fenomenet eksisterer (ettersom det forekommer ytterst sporadisk).

Big-bang-teorien er rimelig solid utledet, og er ikke bare en haug med antagelser og løse teorier. Men du har rett i at vi ikke vet hvordan bevissthet oppstår, og det hevder heller ikke Randi å vite. Han og mange andre er helt klare og tydelige på – og presiserer gjentatte ganger – at vi er uendelig langt fra å vite alt, men enkelte metoder er bedre for å komme frem til ny viten enn andre. For eksempel er å tro på krystallhealing ikke spesielt klokt, da ikke ett eneste pålitelig forsøk har klart å vise noen som helst effekt. Det samme gjelder spøkelser. Og igjen, alt han sier er "bevis det du påstår og få en million dollar".
Vis hele sitatet...
Da tror jeg vi sitter på ulike kilder - jeg har forstått det slik at Big Bang-teorien har en rekke hull, som forskere rett og slett må overse, om de skal kunne forstå noe som helst av hvordan ting rundt oss har oppstått og fortsetter å oppstå, men at den så langt er det beste vi har å arbeide ut i fra, og at vi derfor gjør det.

Jeg må innrømme at jeg ikke har fått med meg mer om Randi enn hans nylige Oslo-foredrag og diverse artikler her og der i forkant/etterkant av foredraget, hvor jeg syns han har virket tilnærmet fundamentalistisk i sitt syn på forståelsen av virkeligheten.

Men takk for svar, begge to, jeg fikk svar på det jeg lurte på.