View Single Post
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
934
Jeg har sett alle delene av foredraget på YouTube, men måtte se James Randi med mine egne øyne. I tillegg hadde han kommentarer om problemene i det norske samfunnet, med eksempler som oppblomstringen av alternativ medisin, Märthas engler og Snåstadmannen. Til slutt hadde publikum en mulighet til å stille han spørsmål, denne delen av foredraget ble desverre elendig. Dette var ikke Randis feil. De som stilte spørsmål formulerte seg dårlig og engelsken var som regel helt forferdelig. Randi var ærlig og fortalte at han ikke kunne svare på spørsmål han ikke forstod.

Det første spørsmålet som ble stilt var fra en provosert alternativ kar som bablet i vei om en eller annen forskningsrapport som hadde bevist at et eller annet overtroisk eksisterte. Man kan trygt si at han kastet stein i glasshus, og ble buet ut av publikummet. Han ble heller ikke mer populær da han nektet å gi fra seg mikrofonen. Dette var til stor latter for de fleste av oss, inkludert meg. Etterpå lurte ei jente fra RadioRakel på om håning var den vanlige veien for skeptikere å gå, for ville ikke da skepsisen bryte sammen hvis vi forkastet en ide med en gang? Sjøl om den alternative mannen åpenbart hadde vrangforestillinger var dette et stikk for de fleste i salen. En god skeptiker bør lytte, se på saken med et kritisk blikk og eventuelt gå for dokumentasjon.

Randis svar til den alternative mannen var ganske enkelt, kom til James Randi Educational Foundation og bevis det overnaturlige. Klarer du dette blir du appåtil en million dollar rikere.

James Randi har igjen to foredrag i Norge. Studentersamfundet i Trondheim mandag 21 mars og Auditorium Egget på Studentsenteret i Bergen den 22 mars. Jeg anbefaler foredraget på det varmeste. Han trekker fulle hus, så de som eventuelt har lyst til å se han bør møte opp tidlig.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hver gang jeg ser på videoer av ham, gjør han alminnelig anerkjente fakta til latter fordi han ikke klarer å innse at en del av et konsept kan være feil mens en annen del er riktig. Han går alltid ut i fra at når en del av konseptet er bevist feil, må andre deler også være feil. Og sånne holdninger gjør at han spenner bein under sin egen sak. Skeptikere som har samme holdning til bevisførsel som fehodene de skal avsløre irriterer meg grundig.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til bevis er ikke James Randi den jeg ville klagd mest på. Hans ønske er å fremme en sunn skeptisk tankegang hos befolkningen. Han oppfordrer oss til å undersøke saken selv. Det er hele grunnlaget til James Randi Educational Foundation. Hans innlegg om kvakksalveri er godt reflekterte, og han har ingen problemer ved å trekke fram hva som fungerer og eventuelt hvorfor det fungerer så godt.