View Single Post
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Eksempel 1:
Han latterliggjør idéen om at små mengder av noe giftig kan ha en medisinsk virkning.
Fakta: Dette prinsippet ligger til grunn for det som kalles vaksine, og vaksiner er som kjent både effektivt, slett ikke noe hokus-pokus, og basert nettopp på det at man får små mengder av et stoff inn i kroppen av noe som kunne gjort oss syke i store mengder.
Vis hele sitatet...
Fakta: Prinsippet bak vaksiner er ikke at man inntar små mengder gift og deretter blir immun. Man blir injisert med et deaktivert virus slik at kroppen kan tilpasse immunforsvaret sitt til å kjenne igjen og nedkjempe viruset. Det er forskjell på hvordan kroppen reagerer på virus og gift (cyanid, dikromat etc.) og de kan ikke sammenlignes på den måten du prøver å gjøre det.


Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Eksempel 2:
Han latterliggjør at en homeopatisk sovemedisin har oppgitt virkestoff koffein.
Fakta: Koffein i små mengder kan virke beroligende. Det er det samme som skjer når personer med ADHD blir beroliget av amfetaminer. Det som gjør den homeopatiske "medisinen" latterlig er ikke det oppgitte virkestoffet, men det at det ikke er noe virkestoff i pillene i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at små mengder koffein har motsatt virkning? Selv om dette gjelder for f.eks. amfetaminer for personer med ADHD betyr det ikke at du kan generalisere dette konseptet og trekke den slutningen at det må gjelde for alle stoffklasser og personer. Jeg kan jo like godt postulere at små mengder heroin gjør meg hyper.

Jeg vet hvilken video av Randi du snakker om. Homeopatiens påstand om at et stoff som fremkaller et symptom i store doser motvirker det i små doser er akkurat like latterlig som han fremstiller det som.



Edit: Kan legge til at jeg gråter inni meg for at jeg ikke får til å være på Samfundet og se Randi på mandag. Once in a lifetime, er det ikke det man sier...
Sist endret av BomberMan; 18. mars 2011 kl. 23:25.