View Single Post
Hei,

Føler Cannabis legalisering er veldig i vinden for tiden. Når vet jeg at Facebook sorterer ut artikler som er "Foreslått for deg", så når jeg stort sett stopper opp å leser artikler relatert til Cannabis, legalisering og dens kommentarer er det kanskje ikke så rart hele feeden min blir fylt med dette.

Men det som slår meg er at jeg syntes så mange av disse pro-legaliseringsdebattantene i kommentarfeltet er ofte så usaklige (de i mot legalisering og vel og merke) og ikke kommer med de gode nøytrale argumentene og helst med gode nøytrale kilder som man som oftest ser i debatter her på forumet.

Hvor er dere? Hvorfor deltar ikke flere av dere som virkelig brenner for legalisering og som kan faget god? Dere som har alle de nøytrale gode kildene og statistikkene lagret som bokmerker som dere kan legge ved argumentasjonen?

Som dere sikkert forstår, så er jeg også for legalisering, helst av alle "soft-drugs". Men jeg brenner langt ifra så mye for emnet som mange av dere her inne gjør. Og når jeg leser igjennom alle de kommentarene fra folket som er i mot, så får jeg så lyst til å svare. Men jeg vil ikke svare hvis jeg ikke kan skrive et ordentlig rasjonelt svar med kilder og statistikker. Og jeg er den typen som virkelig ikke vil drite meg ut offentlig med fult navn (her inne er det ikke så farlig) og komme med noen ikke-nøytral kilder osv.

Jeg er nok heller ikke en veldig god debattant pga ordforråd og andre diverse grunner. Det ville tatt veldig lang tid for meg å sitte å google frem det ene og det andre, derfor venter jeg heller på dere her inne som jeg vet virkelig kan faget. Men dere dukker jo aldri opp.

Jeg skriver dette innlegg som et lite tupp i ræva for dere som brenner for legalisering, og for å hjelpe sånne evneveikere som meg, som kribler etter å delta, ihvertfall hvis litt copy-paste kunne gjort halve jobben.

Siden Cannabis legalisering er så i vinden i dag så bør dere som som kan dette faget samarbeide med å lage et innlegg her på forumet med feks emnetittel: "Skal du delta i en legaliseringsdebatt, les her!"

I det innlegget burde det være oppsummert godt og redelig alle argumentene for legalisering, gode nøytrale kilder og statistikker. Jeg syntes debattanter som argumenterer for også gjerne skal legge frem argumentene mot legalisering også.

Det burde også være oppsummert alle klassiske motargumentene som ikke holder vann og hvordan man bør konfrontere slike utsagn. Innlegget bør også inneholde alle typiske propaganda-kilder motparten bruker så man lett kan identifisere disse og mot-argumentere med kilder på hvorfor kilden dems ikke er nøytral.

Alt burde oppsummeres ryddig i førsteposten, evt i et dokument som jevnlig kan oppdateres så alle slike, halvgode pro-legaliseringsdebattanter kan legge frem 1. klasses argumenter med kilder og slutte skrive for mye tull som bare blir tatt dårlig i mot.

Da kan alle som vil delta i slike debatter på facebook ha kopiert hele den samlingen og ha den lett tilgjengelig på mobil/pc så en saklig debatt i slike kommentarfelt kan bli skikkelig møtt.

Jeg trur de kommentarfeltsdebattene er viktigere enn hva folk kanskje trur. Det er ikke hvermannsen som leser debattinnlegg her inne. Og jeg savner den kvaliteten dere leverer her på forumet, inne på sosiale medier eller VG kommentarfelt.

Det jeg også er redd for er at mange ikke tørr (delevis ink. meg) å debattere slikt på facebook for da er man redd venner og bekjente samt kolleger og kanskje arbeidsgiver får misstanker om at du bruker illegale rusmidler. For en gjenganger hos dem som er i mot legalisering er å svare de som er for meg "trur du må legge cannabisen på hylla for ei stund", "dophuer" m.m

Hva tenker dere?