View Single Post
Sitat av Vilblistein Vis innlegg
Har inntrykk av at de fleste viser lite forståelse for Russlands avgjørelse. Jeg er ikke pro-noen, og ønsker selvfølgelig at alle parter er fornøyd. Men kanskje å demonisere Russland ikke er en klok taktikk mtp. vårt fremtidige forhold.

Ville blitt litt svett selv om jeg var Putin, og de baltiske landene verver seg til Nato og har øvelser nært Russland.


Maktkampen, og den kalde krigen fortsetter som bare det. Jeg tenker i en perfekt verden skal alle land få bestemme selv hvilken side dem velger, men realistisk vil jo dette skape ubalanse og usikkerhet for den som blir svakest.

Langt langt fra noe skikkelig historieviter, men tenker det er enkel logikk at man må gjøre kompromisser om man skal komme til noe enighet. Å sanksjonere land i senk, slik at de havner i et hjørne har jo laget helvete på jord mer enn en gang. Kanskje vi må ha en verdenskrig til for at vi skal respektere hverandre slik man en gang gjorde. Oppfatter USA og NATO som arrogante, mer enn Russland faktisk. NATO provoserer, Russland svarer.

Veldig spent på hva Russlands neste trekk er om vi fortsetter å tyne dem.

Mine 2 cents, gjerne belær meg om du er uenig. Oppsøker så mange perspektiver på situasjonen jeg orker.
Vis hele sitatet...

Det er umulig å vise noen som helst foretåelse for valget om å dra inn i ett land og bare legge det i grus.

Hvis Russland ikke vil bli demonisert så får de selv ta valget med å oppføre seg, de har egentlig aldri stoppet siden Sovjetunionens fall. Deres valg - ingen andre sin skyld

NATO tvinger ingen land til å bli med, og de har en del krav som må oppfylles før noen kan bli medlem.
Ingen stopper Russland fra ø søke heller, men de samme kravene vil gjelde dem som alle andre.
Igjen - deres valg.

Problemet ligger i tankegangen om at Russland skal bestemme hva naboen gjør. Det gjør de ikke, enkelt og greit.
Det bor mange samer i Norge, Sverige, Finland og Russland, kan de bare gå sammen og si at de er ett nytt land?
Det er ikke sånn det fungerer.