View Single Post
Lenge siden jeg har skrevet her, så vi kjører en kort oppsummering(tar forbehold at jeg kanskje bommer på små detaljer i bøkene). Videre oppfordrer jeg andre til å skrive mer her, da jeg har tvil type null om at freaks leser bøker og alle har godt av å bli klar over nye bøker. Jeg har i alle fall hatt utbytte av andres tekster her.

Hvilken: Candide, or optimism av Voltaire

Hva: En historie om Candide, som er født og oppvokst på et slått og forelsker seg i datteren til eieren av nevnte slått. Han har blitt undervist av en filosof som følger Leibniz "what is, is good" filosofi, der man kan si med en TLDR; alt som er, er bra, fordi gud er allmektig. Diverse negative og positive hendelser skjer, og Candide er en naiv nikkedukke til dette, til stor humor.

Hvorfor: Har lest en del om den franske revolusjonen og Voltaire siteres ofte, samt at alle elsker å sitere ham når ytringsfriheten diskuteres. Så da måtte jeg lese minst én bok av denne giganten.

Hvordan: Rett og slett fantastisk skrevet. Språket er enkelt og den bitende sarkasmen ovenfor religion og samfunnet er godt skrevet. Spesielt bokens siste kapittelet var festlig. Skulle gjerne skrevet mer, men ingenting jeg kommer på kan skrives uten å avsløre mer enn det burde av handlingen.


Hvilken: On tyranny: Twenty lessons from the twentieth century av Timothy D. Snyder

Hva:En bok som går igjennom tjue leksjoner, en i hvert kapittel rundt fascisme og hva vi som samfunn må gjøre, samt bevisstgjøring på at vi som samfunn faktisk kan gjøre noe. Du kan si din mening, marsjere og dette er retter vi har arvet, men kanskje ikke setter nok pris på.

Hvorfor: Hørte et intervju der han snakket om boken. For å være ærlig fult av plattheter for de som bryr seg om personvern, rettsprinsipper og å motarbeide fascisme, men det var en bestselger i New York Times (tror jeg), så jeg tenkte jeg skulle prøve.

Hvordan: Gjennom tjue kapitler går Snyder igjennom hans hovedpunkter om hva en befolkning må gjøre for å verne om sine rettigheter. Språket er enkelt, og åpenbart ment for personer som først når Trump ble valgt innså at ytringsfrihet, rettsprinsipper og ikke minst hva en president skal ha lov til betyr noe. Har du lest Orwell eller anti-fascistisk litteratur generelt, så vil du ikke lære noe nytt. Eneste nye og hardtslående i denne boken kommer i kapittel to der han siterer en artikkel hvor tyske jøder i 1933 sier at Hitler og hans parti kun bruker denne retorikken for å vinne valget, men utgjør ingen trussel da det er utenkelig de vil gjennomføre det. Jeg legger det ved her, da det er noe alle ærlig talt bør lese.

Sitat av Timothy D. Sneyder
We do not subscribe to the view that Mr. Hitler and his friends now finally in possession of the power they have so long desired, will implement the proposals circulating in [Nazi newspapers]; they will not suddenly deprive German Jews of their constitutional rights, nor enclose them in ghettos, nor subject them to the jealous and murderous impulses of the mob. They cannot do this because a number of critical factors hold powers in check…and they clearly do not want to go down that road. When one acts as a European power, the whole atmosphere tends towards ethical reflection upon one’s better self and away from revisiting one’s earlier oppositional posture.
Vis hele sitatet...


Hvilken: On liberty av John Stuart Mill

Hva: En bok om samfunnet og frihet slik vi idag kjenner den. Et forsvar av enhver persons rett til å tenke og si det de mener, så lenge det ikke skader andre. Ikke bare fordi det er personens rett å si det, men mye viktigere: det er andres rett å høre det de vil, en distinksjon som flyr mange hus forbi, for det er dette punktet som egentlig er det viktige med ytringsfrihet. Boken er igrunn slags langversjon av kardemommeloven med eksempler og avveininger og spørsmål han lar stå åpne.

Hvorfor: Hørt Mill bli referert til mange ganger og tenkte at dette var et greit sted å starte. Tror også det var en Good Reads anbefaling som fikk meg på sporet.

Hvordan: Mill skriver en bok der han gjør det klart at hans tanker om frihet er det som skal komme fram. Han forteller hvorfor det er viktig for alle, og spesielt religiøse å ikke presse sin tro eller utøvelse av denne på andre da dette kommer til å slå tilbake senere om det er presedensen. Han tar opp hvordan de første til å bli sure for det andre gjør uten å skade noen, er de samme som går rundt og skader andre og mener det er deres rett fordi deres tro er korrekt. Han er noe vag og tar ikke alle problemstillinger man skulle ønske seg, men hans tanker rundt alkohol, heroin og gambling er like aktuelle idag som før. Han tar til orde for en legalisering og distribusjon av stoffer gjort av staten, men samtidig at så fort noen gjør noe galt når de har stoffet innabords, skal de nektes salg. Veldig moro at dette er en problemstilling for ca 150 år siden også.
Sist endret av Xasma; 7. juli 2017 kl. 16:57.