View Single Post
Hvilken: "Max, Mischa & Tetoffensiven" av Johan Harstad.

Hva: Monsterroman i både omfang og størrelse, skrevet gjennom syv år av Johan Harstad. Romanens jeg-forteller og hovedperson, Max Hansen, følges i både fortid og nåtid, der han har satt seg fast i en tredveårskrise. Problematikken som opptar fortelleren beveger seg om å bli ufrivillig forflyttet til en annen verdensdel med familien sin, en onkel i Amerika som skal bli fortellerens kontrapunkt, Vietnamkrigen, en syv år eldre kjæreste, kunst og hva som egentlig er hjemme.

Hvorfor: Fikk romanen i julegave fra kjæresten, delvis fordi jeg ønsket meg den, men kom ikke igang med den før nå nylig. Til tross for mangel på noe tydelig plott eller klimaks drives man videre gjennom de 1083 sidene. Pauser for å prosessere stoffet er dog nødvendig.

Hvordan: Romanen preges av detaljert og kunnskapsrik menneske- og historieskildring, og man får et forhold til alle menneskene man møter. Teksten er tidivis preget av laaaange setninger, evigvarende monologer og avsnitt som strekker seg over flere sider. Dette til tross, så er boken lettlest og farget med et flytende (men tidvis krevende) språk, og bærer preg av å være en "Wikipedia-roman", men her på en god måte. Storkoste meg gjennom hele verket, lange passasjer til tross. 9/10!