Selv om det genetiske nok spiller en stor rolle her, kan man påvirke veldig mye selv. Jeg er svært sensitiv for sukker (som sikkert er greit å kutte uansett). Og jeg mistenker at stress og angst skaper trøbbel. Ellers blir jeg fort varm og svett, og «koker» i toppen om sommeren, noe som kan gi dårligere hud. Jeg prøver å ikke dusje meg for varm, og avslutter gjerne med ordentlig kaldt vann. Tørr og iskald vinterluft har alltid vært optimalt for min hud.
Ingefær og gulrøtter merker jeg har en positiv effekt på huden. Og jeg mener cannabis også har det, men om det er de stressdempende effektene eller antiinflammatoriske stoffer i planten som bidrar positivt, vet jeg ikke. Kanskje begge deler. Men cannabis er et tveegget sverd som følge av den uimotståelige «munchisen» som ofte oppstår ...
Selv er jeg nokså fornøyd med huden min i dag, så lenge jeg klarer å rette meg etter tidligere erfaringer. Har et ganske glatt «babyface». Den ellers udugelige legen min sa en gang i tiden at folk som slet med huden gjerne også så yngre ut lengre. Aner ikke om dette stemmer. Men på byen i helgen var det folk som trodde jeg var rundt tjue, på tross av at jeg er over tretti. Tok det som et stort kompliment.