View Single Post
Sitat av funksjon Vis innlegg
Ja, for hva skal man egentlig med en allmennkringkaster i disse dager? Alt er jo på Netflix... Ikke at jeg er kjempefornøyd med NRK, men det er bra med en motsats til de kommersielle kanalene når man tenker på at nordmenn i snitt ser 3-4 timer TV daglig. Håper denne finansieringsordningen fører til en reduksjon i all lisens-sutringen, selv om den rammer relativt skjevt.
Vis hele sitatet...
Tror du sitter på veldig gamle tall, så på tidsbruken for TV blant nordmenn de siste ti år og i 2009 var det 148 minutter/døgn og det var falt helt ned til 98 minutter i 2019. Altså bare en snau halvannen time døgnet.

Tv som radio taper for nettbruken ser det ut til.

Er det behov for allmennkringkasting? Mange land har jo fortsatt det. Og om vi tenker på bredden i det som publiseres så er jeg glad vi har NRK. Ser ikke TV selv, DAB orker jeg ikke så blir ikke mye radio heller nå som FM er vekk. Og tv har jeg vært uten de siste 15 årene.

Når det kommer til finansiering av NRK tenker jeg at modellen kanskje var moden for ny struktur. Men at den valgte gjennomføringen kanskje er litt i overkant. Som ufør med trang økonomi ble feks TV valgt bort for å spare penger på lisens. At jeg nå får nesten 200 kr mindre per måned neste år er veldig drøyt for det aller meste som kan kuttes av utgifter er kuttet. Og ikke kan jeg øke inntekten heller pga helsetilstand som kronisk syk.

Men om jeg setter til side det faktum at vår allmennkringkaster kommer til å påvirke min livskvalitet i årene fremfor på en negativ måte i form av betydlig lavere disponibel inntekt så tenker jeg at av alt det skattepengene våre går til så er det faktisk helt greit at jeg er med på å betale for vår allmennkringkaster. Men jeg skulle nok ønske at de kanskje hadde en litt bredere differensiering på beløpet som skal betales. Om man tenker på prosentandel av disponibel inntekt så vil de svakeste stilte nå måtte betale en temmelig drøy andel for å støtte NRK. Også vi som valgte bort TV nettopp i et forsøk på å spare penger. Men greit, jeg skal klare å bære det. Men det betyr at det da er andre ting som må utelukkes. Kanskje må jeg bruke skoa og jakka ett år lengre. Men det er vel tross alt et ok bidrag for at vi skal ha nrk også i fremtiden.

Dog må jeg si at årets statsbudsjett er et skikkelig blått budsjett, så blått det kan bli. Og det er tydelig at nok en gang så er det svake grupper som blir en salderingspost når budsjettet skal gå opp. Håper folk husker på dette ved neste stortingsvalg.