View Single Post
Nå kommer det et skikkelig freakforum svar fra meg. Det er på ingen måte en anbefaling, jeg ønsker kun å dele min erfaring med hvordan jeg minsket min araknofobi betraktelig, uten at jeg faktisk mente å gjøre det.

For ett par år siden bodde jeg i et hus som har en balkong full av edderkopper - i gelenderet, under taket og, spesielt, under og rundt takrenne. Edderkoppene var svære, av typen som kun er aktiv på nattestid. Jeg pleide å gå ut og ta meg en røyk sent på kveldstid, så jeg måtte bestandig passe på å ikke få noen av edderkoppene på meg. Ville ikke fjerne dem derfra heller, fordi dem gjorde ingenting galt sånn sett

Ei natt bestemte jeg meg for å begi meg ut på en "ensom" candy flip (LSD+MDMA). Tok 200 mikrogram LSD og droppet 120 mg MDMA 4 timer senere (rundt LSD-peaken). Det, fant jeg ut, var for mye MDMA for en candy flip, fordi LSDen ble nesten fullstendig overdøvet av MDMA og jeg endte opp med en full on roll. På et tidspunkt gikk jeg ut på balkongen for å nyte frisk luft og ta meg en J. Det var midt på natta, så de svære edderkoppene var på sitt mest aktive, jeg telte rundt 15 stk, nokså tettpakket. Empatisk som jeg da var, begynte jeg å leve meg inn i edderkoppens tilværelse og klarte å "forstå" dem på et ekstremt dyp nivå. De var ikke lenger skumle og fremmede som de pleide å være før. Jeg trodde ikke at jeg noen ganger kunne leve meg inn i og føle empati og, til og med, sympati for så pass fremmede arter.

Da jeg gikk inn på soverommet mitt, så jeg en rimelig stor edderkopp som var på vei ned fra taket og ned i sengen min. For å bekrefte min tidligere innlevelse i deres situasjon tok jeg edderkoppen forsiktig mellom mine hender (noe jeg aldri ville gjort i edru tilstand) og bærte han/hun ut på balkongen, sammen med resten. Håper han/hun ble tatt godt imot.

Etter denne turen, har jeg fått et adskillig mer avslappet forhold til edderkopper. Jeg driver ikke og koser med dem på daglig basis og synes ikke det er behagelig å ha dem på kroppen, men jeg hopper ikke i panikk hver gang jeg oppdager dem i nærheten heller. Frykten, for min del, bundet seg i manglende forståelse og kunnskap.
Sist endret av Stray Wanderer; 29. august 2019 kl. 18:16.