Tråd: Groguide
View Single Post
Sitat av Joey Vis innlegg
Samlet opp noen frø igjennom vinteren og plantet de i en potte i slutten av mai for å se om det kunne bli noen fine planter ut av det. Vart etter ei ukes tid ganske overrasket da jeg hadde tre stikklinger (?) som plutselig slikket sol på balkongen. Har ikke snøring på hvilken strain det kan være. Frøa kom fra random baggies og ikke av noe kvalitetstype heller, er jeg sikker på. Utgangspunktet var bare for synets skyld, men de to største lukter så godt jeg hadde et lite håp om å kanskje kunne høste noe senere. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre for å ta best vare på dem, men det virker logisk å gi dem en potte for seg selv. Har balkongen på sørsiden og sol i rundt 6-7 timer om dagen visst været er godt. Blir heller ikke særlig kaldt om natten. Er det bare å passe på at de får sol og vann? Burde jeg finne noe gjødsel? Har hørt de gror fort etterhvert og vet ikke hvor lang tid jorda går tom for næringsstoff. En siste ting, det ser ut som de henger litt, burde jeg sette opp noen støtter eller klarer de å holde seg oppe av seg selv etterhvert?

I alle tilfelle, her er to bilder av mine søte små:

http://bildr.no/image/azEydkpa.jpeg

http://bildr.no/image/NUZaQmEv.jpeg
Vis hele sitatet...
Det er ikke stiklinger når de er kommet fra frø, ikke at det er viktig, men så vet du det

Om du vil prøve å få noe ut av de burde du nok plante de om i hver sin potte ja, gjerne i 18 liters potter og oppover, men om ikke det er lett å finne så kan du alltids kjøpe vanlige vaskebøtter på din lokale butikk..

De trenger nok ikke noe gjødsel enda og om du ikke vil bruke masse tid på å sette deg inn in næring og plantens behov er det letteste å kjøpe en god (ofte litt dyrere) jord og store potter da sjansen for at du må styre alt for mye med næring blir redusert.

En ting jeg vil anbefale om du skal prøve å få noe ut av disse plantene (om det blir hunnplanter) er å finne et rom de kan stå på etter at de har blitt en 50-60 cm hvor det er helt mørkt, ikke så mye som en sprekk eller et nøkkelhull skal avgi lys. Ja det blir nok litt stress å hver dag skulle bære plantene frem og tilbake hver 12. time, men da øker sjansen din for at de blomstrer betraktelig og også dermed sjansen for avkastning

Det er viktig at plantene blir satt i mørke på samme tidspunkt hver dag, lykke til