View Single Post
Skulle ønske at jeg ikke måtte si dette, men selv om det egentlig ikke har lov til å tvangsinnlegge deg for noe så lite så kan det nettopp fordi lovverket er så vagt. Lover og regler brytes hele tiden når det kommer til slike institusjoner innenfor psykiatrien. Det er bare å google "tvangsinnlagt brøt loven". Leste sist om en artikkel igår der sykehuset bevisst brøt loven, fordi som sykehuslederen sa fordi de ikke synes reglene og lovene ikke er strenge nok. Du har heller ingen rettssikkerhet, så når du først kommer inn der så kan du ikke forvente at sykehhuset vil ordne så du får oppnevnt advokat eller får kontakte h*n.
Så kontakt en advokat før du drar i dette møte og avtal videre hva dere burde gjøre dersom det faktisk skjer.

Man skal ikke kunne bli innlagt for slike ting som Sosial Angst. Minstekrav er at du må ha lavorligge sykdommer som psykose, spisefrostyrrelse, bipolar, sterk depresjon eller lignende. Men i loven så står det bare at for å bli tvangsinnlagt så må det være slik at du mest sannsynlig bare blir sykere dersom du ikke får behandling. Så etter denne bestemmelsen å bedømme så kan du i praksis bli innlagt bare dersom man nekter å ta imot hjelp med høyeskrekken din.

Det er så mange lover og regler som konstant blir brytt at man kan ikke engang legge seg inn frivillig uten å risikere at man ender å bli tvangsinnlagt og tvangsmedisinert. Spesielt ikke dersom sykehuset du hadde lagt deg inn på også har autorisjon til å tvangsinnleggge deg også. Det fikk jeg selv oppleve da jeg kontaktet legevakten og ba om å bli lagt inn på Sandviken Psykiatrisykehus. Så snart jeg kom dit skulle de ransake meg og ba meg ta av meg klærne også foran de. Og så snart jeg var kommet inn så var jeg blitt tvangsinnlagt, fikk jeg høre. Dette gjør de hele tiden på Sandviken. Det har ikke noe å gjøre om du kommer dit frivillig eller på tvang, de tvangslegger deg uansett. I alle fall på Sandviken.
Faktisk så har de ikke lov å ransake deg, og spesielt ikke kreve at du tar av deg klærne. Loven gir kun rom for å ransake BAGASJEN du har med deg, og da er det kun når de har skjellig grunn til mistanke. Her brytes også menneskerettighetene, faktisk. Den delen som går på tortur og nedverdigende behandling.

Det hjelper sjeldent å klage til fylkesmannen. Bare i rundt 5-10% sakene (om jeg husker rett) så får pasienten medhold og visst du allerede er utskrevet når fyleslegen fatter vedtak så fører det ikke til noen konsekvenser for legen eller sykehuset. De får bare den gode gamle standardbrevet der det står at det forventes at sykehuset sørger for at slikt ikke skjer igjen. Litt som når moren din sier "fyfy, det der gjør du ikke". Det er kun dersom du allerede er innlagt at det hjelper å klage. Dersom klagen går på at du vil bli utskrevet fordi du mener sykehuset ikke har hjemmel i loven til å ha deg tvangsinnlagt så vil du bli utskrevet dersom fylkeslegen fatter vedtak der du får medhold.
Er også veldig sjeldent man får medhold i domstolene. Nesten i alle tilfellene så er det sykehuset som får medhold. Ikke overraskende heller når det er ordet mot en lege som kanskje har vært i bransjen i 30 år og fått flere utmerkelser mot en gutt kanskje i 20-årene med både anstlidelse, depresjon, aspergers og rusmibler bak seg. Er opplagt hvem som vinner. Og legen vil alltid lyve i retten dersom h*n må dette for å unngå at det skal bli oppdaget at legen brøt loven i flere tilfeller her.

Nei, så snart du er blitt tvangsinnlagt så er har du i praksis ingen rettssikkerhet, dessverre.
Norge er jo i tillegg blitt beskyldt for bryte menneskerettighetene gang på gang så. Det sier enhver at tvangsinleggelse i alle fall er noe man bør gjøre alt for å unngå. Om du så må true politiet med å skyte de og så rømme landet. Er ikke mye gøy å komme inn på en psykiatrisk institusjon med ikke annet enn angst og litt sinneproblemer. Og så komme ut 6 måneder senere totalt zombie som sove hele dager og ikke klarer å tenke eller gjøre noe som helst. Ikke engang lese en bok. Fordi det er ikke helt ukjent at på slike steder så blir man tvangstvunget til å ta kraftig antipsykotika dersom man er litt urolig, rastløs eller gjør noe som de ansatte ikke liker. Ikke tro at de følger reglene ved å kun gi slike medisiner til psykosepasienter og personer som tar det frivillig for å få sove.

Synes alle burde ta en titt på nettet. Google ting som Tvangsinnlagt brøt loven, psykatri frifunnet og lignende. Har vært flere saker om hvordan psykiatrien bryter loven gang etter gang, og med overlegg!