View Single Post
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Så man har brukt vann til å spyle grafittbiter av et større stykke grafitt?
Vis hele sitatet...
Nei, han trenger ikke å ha spylt av grafittflak engang. Antakelig har elektrodene bare blitt vasket veldig rene. Rennende vann over tid og en svak strøm vil få mye løst smuss til å forsvinne. Observatørens objektivitet og vurderinger har jeg dessverre svært liten tiltro til.

Masclet: Jeg har ingen intensjoner om å gjennomgå alt du skriver i detalj, men en og annen avslørende elefant er det på sin plass å diskutere. Så, vidarlo påpekte over at frie karbonatomer er reaktive og at de umiddelbart vil reagere med vann. Du svarer at rent karbon ikke er reaktivt. Dette er et eklatant eksempel på total mangel på forståelse fra din side! Det er helt riktig at makroskopiske mengder karbon ikke reagerer noe særlig med vann; det er noe alle som har forsøkt å vaske grillen bittert har fått erfare. Frie atomer er imidlertid noe ganske annet. De eneste stoffer som forekommer som frie atomer uten å umiddelbart reagere med hva det skal være er edelgasser. Dette er ungdomsskolepensum. Men på den annen side, dersom du river atomer løs fra et materiale med strøm, så får du dannet ioner. Ikke frie atomer. Igjen, ungdomsskolepensum. Og bare sånn at det er sagt: karbanioner og karbokationer er også normalt ekstremt reaktive. Et fritt og flerverdig ion av karbon, med da enten 2 eller 4 elektroner for mye eller for lite..? Holy hell. Det vil selvfølgelig reagere med vann i løpet av pico- eller femtosekunder.

Det virker ikke som om du har tilstrekkelig kunnskap om emnet til å kunne formulere vettuge spørsmål. Jeg beklager å være såpass kjip, for jeg synes det er veldig bra at folk utfordrer det etablerte, enten de har utdannelse eller ikke. Grensa mellom vitenskap og 'dicking around' kan tidvis være litt diffus, og bør ikke være et stort hinder. Et absolutt minimum må likevel være på plass. Å forsøke å formulere en falsifiserbar hypotese, og deretter utføre eksperimentet er et hygienekrav for en vitenskapelig diskusjon. Det er ryggraden i alt vitenskapelig arbeide. Dette har du ikke gjort. Derfor spør jeg deg nå: Hvilket eksperiment forslår du?