View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Tenkte å høre med dere hva deres erfaring er mtp hvor slephendt visse leger er, og hvor lett det kan være å fornye en resept hvor man egentlig skal ha mer enn nok av medisin tilgjengelig allerede. Selv trodde jeg ting som reseptformidleren hadde en delvis overvåking når det kommer til overforskriving av B og A preparater, men etter å ha telt opp litt her nå virker det ikke slik.

Når det gjelder da feks Aduvanz så ser man på felleskatalogen hvor strengt det hovedsakelig skal være. Man ser under "Opplæringsmateriell og veiledning ved bruk" at det er veiledning til helsepersonell når det ikke bare er snakk om å få det på resept, men også "Aduvanz sjekkliste overvåkning under behandling". Etter at jeg gikk å skaffet meg ADHD diagnose med mål om å få akkurat denne medisinen, så har jeg ikke blitt fulgt i det hele tatt bortsett i fra helt i starten hvor det var prat om virkning, bivirkninger, opptrapping, osv. Etter at jeg fikk 50mg+30mg daglig trengte jeg ikke å gjøre annet enn å fornye resepten. Har vært flink på å ikke fornye 30stk før etter 30 dager, men hadde jeg blitt fulgt opp med noe så enkelt som den sjekklisten er jeg sikker på at de ville i det minste blitt mistenksom på misbruk.

Her er B og A preparater jeg har hentet ut siste 2-3 årene:

Stilnoct 10mg - 1 ved behov - ca 300stk - Siden 04.2020
Lyrica 25mg - opptrapping - ca 800stk - Siden 03.2019
Lyrica 75mg - 2stk daglig/opptrapping 1300stk - Siden 04.2020
Lyrica 150mg - 2stk daglig - 2500stk - Siden 01.2020
Imovane 7,5mg - 1 ved behov - 50stk - Siden 07.2020
Aduvanz 50mg - 1 daglig - 720stk- Siden 08.2019
Aduvanz 30mg - 1 daglig - 360stk - Siden 05.2019
Sobril 15mg - 1 ved behov/nedtrapping - 300stk - Siden 07.2020
Sobril 25mg - 4stk daglig m/ nedtrapping - 400stk - Siden 11.2021
Neurontin 600mg - 3stk daglig - 2200stk - Siden 04.2020

Tok med Neurontin, for jeg er sikker på at den en dag blir flyttet fra C til B akkurat som skjedde med Lyrica i 2018. For ruseffekt gir det definitivt om man gjør det riktig(300mg hver 30 min m/ kullsyreholdig drikke og fettrik mat). Smittet flere bekjente med det også.

Vet det er flere som sikkert har "verre" liste enn meg med Xanor, Rivotril, Valium, osv, som får ut mye mer enn resepten sier. Hva tenker dere rundt dette? Mange misbrukere(meg inkludert) ser sikkert på det som en positiv ting, men den dag i dag skulle jeg ønske det ikke var så lett. Uansett så vet jeg også godt at jeg er selv ansvarlig her.