View Single Post
Problemet til idealistisk besatte mennesker er mangel på nyanser. Basert på mediene, så kan det tidvis se ut som at verden mellom høyre og venstre satt opp som to poler mot hverandre. Jeg tror mye av essensen ligger i at det er hjernens natur å "se gjentagende mønstre" som er skjult fra materien å deretter danne konklusjoner ut i fra en intuitiv forståelse av virkeligheten. PÅ andre siden så tror jeg ikke det er rart mennesker er skeptiske til offentlig informasjon som kommer fra mediene, hvor mesteparten av utenriks nyhetene kommer mye fra samme kilde/mediekonsern. Sjeldent får vi i vesten positive nyheter om Russland og Russland får sjeldent positive nyheter om USA. At det finnes misstro til omtrent alt som kommer av nyhetsinformasjon vil jeg selv i hvertfall ikke ha problemer med å skjønne. Så er det samtidig vanskelig å sette fingen på hvorfor. Personlig har jeg en hypotese om at det muligens bunner ut i at enkelte tipper over til flat earth, angst for romreptiler , Trump er redningen og at muslimer tar over verden teorier. SÅ blir mange barn helt ut med badevannet hvor faktiske konspirasjoner havner i skyggen, bør være under enhver tvil. Men det tar ikke bort elefanten i rommet som er medier som ikke alltid sier sannheten og det igjenn hjelper ikke på veksten av enda mer konspihoder. Man trenger ikke akuratt være dum for å føle at det er det tidvis er riv ruskende galt med hoverdstrømsinformasjonen vi får. Det er for lettvint og bruke sekkebrepet konspirasjonsteoretiker om alle kritiske røster.