View Single Post
Ser jeg begynte å bli litt i formen når jeg skrev i går så formuleringen var ikke helt på topp.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Hvem sin moral skal vi stole på da? Din? Min? Abu Bakr al-Baghdadis? Charles Mansons? Kåre Willochs?
Vis hele sitatet...
Det blir feil om vi ska følge en enkeltmans moral, som sagt, det jeg sier er at de fleste som vokser opp i humanetiskt samfunn lærer seg forskjellen på hva som er rett/galt ikke av hva som er lovlig og ikke, men hva som er rett og galt ovenfor andre medmennesker.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Om en som elsker å drepe uskyldige folk mener at dette er rett, så kan du sitere f.eks. straffelovens paragraf 233. Hvor i lovverket står det at det er forbudt/straffbart å ha en pedofilsk legning? Du sammenligner de to, så jeg regner med du vet at drap er ulovlig jf. lovverket?
Vis hele sitatet...
Det var også ulovlig for svarte å sitte bakerst i bussen i USA før i tiden, men det var fremdeles ikke rett? Man kan ikke ta utgangspunkt i et lands lov for å rettligjøre moral, da mange lover ikke henger på grep. Lovverk og moral er ikke det samme.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Jeg hadde ikke planer om å argumentere med dyr, men siden du tar det opp. Dyr dreper for å overleve, sier du - gjør ikke vi det samme? Hvor mange drepes hvert år i krigføring? Hva med nødverge? Skal du si at det er galt å drepe noen i nødverge?
Vis hele sitatet...
Å drepe noen i nødverg er ikke galt, men når det kommer til krig så er det mye som har vært mulig å unngå. Det meste av krig blir styrt avforskjelligheter, religion og økonomi/makt. Vi trenger ikke å drepe hverandre for å overleve, det er noe som vi selv har satt i gang fordi vi er forskjellige og maktsyke. Forskjellen her er at dyr må drepe for å overleve, det behøver ikke vi. Ja, det er mange plasser i verden det er slik, men det er noe som noen har satt i gang, det har ikke utviklet seg slik av naturlige grunner. De fleste som begår et drap får ikke dårlig samvittighet for at de brøt loven, men at de tok livet til noen. Dette er da av de som ikke er hjernevasket av religion/et maktsystem (Krig), men de som lever i et oppegående samfunn.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Hæ?
Vis hele sitatet...
Her skulle det stå vegeteriansk mat, ikke organsikt liv (Noe det egentlig er). Vi kan skape liv med å dyrke forskjellige grønnsaker og frukter som vi kan høste og overleve på, det er ikke nødvendig for oss å drepe et annet menneske for å overleve.

Sitat av Zepur Vis innlegg
jeg syns ikke det er galt om en person sitter i sitt eget hjem, ser ut på lekeplassen, mens tilfredsstillelsen nærmer seg klimaks.
Vis hele sitatet...
Om dette var dine egne unger h*n satt og sikklet på ville du ha følt det samme? Nei, du ville nok aldre fått vite at han tenkte på barnene dine på denne måten, men om du hadde visst det, hadde du bare smilt og latt barna fortsette med vannkrigen sin i undertøyet og tenkt "Det er ikke galt av h*n å tenke slikt om barna mine"?

Sitat av Zepur Vis innlegg
Hvor du får alt det andre vrøvlet her fra aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv at å ønske at andre mennesker blir påført stor smerte/tortur ikke er en sunn tankegang.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Jeg tror det er vanskelig å si at det å være pedofil er galt, eller at det ikke er galt, derfor sier jeg ikke at pedofili er galt, eller at det ikke er galt. Men jeg kan si at jeg er uenig når du sier at det er galt.
Vis hele sitatet...
Da kan vi si oss enig i å være uenig. Jeg syns pedofili er galt.