View Single Post
Sitat av Liberalistene Vis innlegg
Hvorfor? Kan du gi en serie gode argumenter for denne påstanden? Hvis du tar utgangspunkt i en helt vanlig gjennomsnittlig arbeider i Norge betaler denne idag 10-12 millioner kroner iløpet av sitt liv mellom 25 og 65. Det utgjør ca 70+ % av dennes lønnskostnader for arbeidsgiveren. Hvis denne fikk beholde sine egne verdier og på den måten økte sin velstand tilsvarende - hvor mye bedre ville dennes liv vært kontra en person som har 50 millioner på bok?
Vis hele sitatet...
Hvor mye vil helseforsikring koste? Er det noe alle kan få uansett inntekt og helsetilstand? Får alle helseforsikring, selv de med arvelige sykdommer i familien? Hvordan skal dere som er så liberale og ikke ønsker å regulere næringslivet kreve at disse private foretakene skal gi forsikring til "ulønnsomme" personer?

Du skriver at du ikke finner mye fornuftig i valgprogrammet vårt - det er forsåvidt lov å være uenig. Men samtidig skriver du som om du aldri har lest valgprogrammet vårt i utgangspunktet - så hva er sant? Hvis du hadde lest dette ville du sett at det vil være en overgangsperiode på flere år hvor en selger ut statens eierandeler i eiendom, virksomhet etc og benytter dette til å finansiere de velferdsutgifter som gjelder mennesker som ikke vil evne å kunne skaffe seg forsikringer og bygge seg opp en større velstand som følge av liberaliseringen. De tusenvis av milliarder vil altså gå til nettopp dette.
Vis hele sitatet...
Dere skal gjøre små endringer i en overgangsperiode før dere skal avvikle. En overgangsperiode gjør ikke dette mer spiselig.

Antallet personer idag som ikke skaffer seg forsikring til bil og bolig eksempelvis er mikroskopisk - fordi de skjønner viktigheten av det og fordi det er det fornuftige valget å ta. Hvert år betaler en gjennomsnittlig norsk arbeider ca 78 000 kroner i skatter og avgifter til kun helsebudsjettet, altså ikke eldreomsorg. Vet du hvor mye en premium helseforsikring som lar deg maks vente noen få dager på undersøkelse og maks noen få uker på operasjon koster? I England koster en slik under 1000 kroner i måneden for den som lar deg selv velge sykehus og lege. Du kan slippe unna med mindre om du velger å kun bruke utvalgte sykehus eksempelvis.
Vis hele sitatet...
Det er mye som kan gjøre annerledes og bedre her i Norge når det gjelder helsevesenet, men å privatisere er imho ikke løsningen. En kombinasjon av offentlige og private tjenester, slik som vi allerede har i Norge og i England, ser jeg ingenting i veien for. Dette er institusjoner som omtales positivt når man sammenligner helsevesenet i forskjellige land. Dere legger opp til ett slags spleiselag mellom forsikringsselskap, arbeidsgiver og arbeidstakeren. Jeg lurer på hva som skjer om Jens som aldri har hatt jobb etter at han droppet ut fra den dårligste, men rimeligste, videregående skolen i landet. Får han råd til de 1000 kr i måneden? Finnes det i det hele tatt ett selskap som er gal nok til å gi han forsikring hvis de ikke er nødt til det?

Er det ikke trist å innrømme at du er tilhenger av å bruke vold mot fredelige mennesker? At du har en tro på en ide som du tror kun lar seg oppfylle hvis folk blir tvunget til å være med på den? En ser gjerne at eldre mennesker har en tendens til å bli mer grådige, bruke mindre tid og penger på andre mennesker i et samfunn hvor staten tar ansvaret for det meste. "jeg har betalt skatten min så det er ikke mitt problem!" er gjerne standardsvaret. Folk liker ikke tanken på at investeringen i leiligheten skal potensielt falle med 50%, selv om det ville gitt deres barn og barnebarn muligehten til å kjøpe billige boliger uten å måtte bli gjeldsslaver for resten av livet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen tilhenger av å bruke vold mot fredelige mennesker, nei. Men jeg forstår at ikke alle mennesker er fornuftige, friske og/eller arbeidssomme. Hvordan har dere forresten tenkt å få ned boligprisene? Avgiftene og påbudene er jo en ting, men hva med betalingsviljen til folket? Det er jo den som stadig skyter "verdien" opp.

Faktum er også det, at jo større velstand, jo mer tid og ressurser bruker folk på andre som har mindre. Ja selv psykotiske mordere i fengsel har interessegrupper som hjelper dem med juridisk hjelp og annet, fra helt fredelige frivillige mennesker som aldri har møtt personen de hjelper.

Trenger du beviser for dette? Vel det er enkelt:

- hvis mennesker ikke bryr seg om å hjelpe andre uten at de blir tvunet til det, svar så på følgende; hvorfor stemmer da 95 % på partier som lover å ta penger fra dem for å gi til de som visstnok trenger det?
Vis hele sitatet...
Så dere tror at dersom man har mindre velstand, så vil folk gi mer støtte og bruke mer tid på de som trenger det?
Sist endret av caperno; 5. mai 2015 kl. 17:10.