View Single Post
Sitat av thallium Vis innlegg
Du har delvis rett, amfetamin er en vasokonstriktor, så det du opplever er Raynauds fenomen.



Det er nettopp fiske/amin-lukten som gjør at jeg med ganske stor sikkerhet kan si at noe gatespeed inneholder fribase, men det er forsåvidt umulig å si om dette faktisk stammer fra selve produksjonen eller fra senere utbøffing. Merk at jeg snakker om ensifrede prosenter her.
Vis hele sitatet...
Ok, hvordan skiller du den lukten fra eksempelvis pyridin da?

Sitat av thallium Vis innlegg
Har du kilder til følgende?

"Kvalme, for eksempel, er et typisk tegn på at stoffet har en for høy basisk verdi for intravenøs administrasjon"

"for de som har smakt "tørket" amfetaminbase, eller for den saks skyld flytende, vil nok være enig i at "ren" amfetamin er en kjedelig rus"
Vis hele sitatet...
1. Nei, men alkalose-symptomer ved forhøyet basisk verdi i blodet er ikke akkurat uvanlig. Ellers kan du jo prøve selv? Bare juster pH-verdien på amf-en din mot den basiske skalaen og sett deg et skudd så oppdager du fort det ...

2. Nei, derfor jeg skrev "for de som har smakt ..." Det var en artikkel på wikidrug om det en gang minns jeg, men dette fenomenet er ikke akkurat fremmed i Skandinavia da. I Sverige har de røyka amfetaminbase så lenge jeg har levd og de syns neppe det er det helt store, ellers ville etterspørselen vært større. Kanskje hakket bedre enn levamfetamin men det er jeg neimen ikke sikker på ...

Sitat av thallium Vis innlegg
Amfetamin-base er som du skriver flytende, jeg vet ikke om du med "tørket" mener at den har blitt omgjort til et salt? Mener du at ren, farmasøytisk Amfetamin.H2SO4 er en kjedelig rus?
Vis hele sitatet...
1. Ja, men ikke dets korresponderende syresalt. Bare la basen stå åpen over tid det så ordner lufta resten. Karbonat er et mulig basesalt.

2. Nei, jeg mener at ren farmasøytisk amfetaminsulfat (C9H13N.H2SO4) er en saltform av amfetamin (C9H13N/base) og har ulike kjemiske egenskaper om hverandre - eksempel løselighet. For the record: Basen er ikke vannløselig. Dessuten, hvis sulfatsaltet består i hovedsak av l-isomeren eller racemisk (50/50) så tror jeg ikke du hadde vært så imponert heller - i hvert fall ikke intravenøst ...

Sitat av thallium Vis innlegg
"Tørket amfetaminbase pH-justert gir som regel en saltform med eller uten løsemiddel, enten umiddelbart eller etterhvert, og kan oppleves som mer behagelig intravenøst siden mer av stoffet er gjort vannløselig enn i sin rene baseform og pga av en pH-verdi nærmere nøytral enn pH-verdien for amfetamin omdannet til sin fribaseform"

Her skal jeg pirke og si at du roter litt, en pH-justert fribase vil være det man kaller et salt.
Vis hele sitatet...
So, har jeg sagt noe annet? Les den første setningen min så påpeker jeg nettopp dette! Jeg inkluderer også at pH-verdi kan justeres uten å danne saltform også, det må jo en likevekt til for å oppnå dette. Først da utkrystalliseres en saltform, eksempelvis sulfat. Amfetamin omdannet til fribaseform er som regel basisk med en pH på rundt 10,5, ofte mer. Ved juletider kan du jo mekke skuddet ditt i luten fra lutefisken og se hvor deilig det er. I just say it- i don't know if you do it or not. Men hvis du skulle ha lyst til å prøve så merk deg at jeg anbefaler det ikke!

Sitat av thallium Vis innlegg
"Effekten vil også variere i hvilken saltform basen er konvertert til, hvorav "sulfat" ofte relateres til "smellen" som kjennetegner intravenøs administrasjon av amfetamin, eller "rushet" som karakteristisk for hydrokloridsalt (altså progressiv innsetting fremfor umiddelbar "smell"), noe som kan sammenlignes med forskjellen ved å innta amfetamin sulfat intravenøst og metamfetamin hydroklorid intravenøst."

Snakker du nå om forskjellen mellom metamfetamin og amfetamin, eller forskjellen mellom sulfat og hydroklorid? Hvis det er sistnevnte vil jeg gjerne se en kilde?
Vis hele sitatet...
Ja til begge. Dette er grunnleggende farmakologisk kjennskap. Jeg tipper på at jeg kunne funnet drøssevis av kilder på hvorfor medisinsk amfetamin produseres i forskjellige saltformer og mix av disse, men jeg husker spesielt en kilde. Jeg siterer:
An important advantage of my new salt lies in its ready solubility in water. It is about six times as soluble as either the dibasic phosphate or the dibasic sulfate. Thus a quicker and more intense therapeutic action is assured. The action is also less persistent from the standpoint of cumulation that may result in a "hang-over" feeling.
Vis hele sitatet...
Det var forskjellen mellom saltformene fosfat og hhv. sulfat og hydroklorid (faktisk enda mer spesifikk type fosfat komparativt til type sulfat og hydroklorid). Forskjellen mellom sulfat og hydrokloridsalt, hhv. for amfetamin/metamfetamin er utredet mer detaljert i litteraturen, jmf. organisk kjemi, biokjemi og farmasi, inklusive farmakologi og toksikologi, samt psykiatri, medisin, etc.

Det diskuteres også i samme litteratur de gjeldende fordeler og ulemper, nesten identisk med kildereferansen jeg henviser til her, som altså refererer til en spesifikk fosfatsalt av amfetamin, men påpeker de terapeutiske fordeler og ulemper hvorav en kilde som refererer til mixed salt kanskje ville diskutert både den terapeutiske og de kjemiske fordeler/ulemper ved dette. Å henvise til en så omfattende kildemateriale er i mine øyne helt søkt siden det er forholdsvis basic knowledge for de nevnte fagområder. Ellers er det ikke verre enn å forsøke det selv:

Amfetamin sulfat er løselig i vann, søk opp nødvendig info om løselighet osv, filtrer bort eventuelle ikke-vannløselige avfallsstoffer, gjør løsningen tilstrekkelig basisk, separer fri(gjort) base-amfetamin ved å tilsette et organisk løsemiddel som fribasen er løselig i, konverter saltform ved å tilsette saltsyre eller hydroklorid-gass, om nødvendig utfør en ekstra etervask for å fjerne overskuddsalt og fyr løs - så ser du fort om dette er tilfelle eller ikke. Det er forresten en fordel å frigjøre sulfatsaltet i en fortynnet saltsyre-løsning før du tilsetter en egnet base, eksempelvis kaustisk soda - gjør prosessen straks enklere.

Bruker du saltsyre i stedet for hydroklorid på den organiske fasen må du passe på at det ikke dannes særlig vannlag ettersom amfetamin hcl er -veldig- løselig i vann og vil derfor vandre til denne fasen hvilke medfører en uønsket oppvarming for å dampe bort dette laget. Og ved tilsetting av saltsyre - en dråpe om gangen. Anbefales. Ellers kan det fort bli en og to ekstra etervasker, med mindre du vil ha saltsmak på sluttproduktet. Da kan du bare pøse på ...