View Single Post
Takk for at du postet fullstendig liste på ti mil istedenfor å bare linke til den.
Godt jobbet!

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvilken "Fjottulf planter denne arten i hagen? Det er nå kun "luringer", som tror det er kult å ruse seg på den. Dens rusdose og dødelige dose er fryktelig nær hverandre. Så det å ruse seg på denne, ser jeg mere på "evolusjon i praksis"!
Vis hele sitatet...
Javel, men nå skrev jeg ikke at det var veldig vanlig å plante denne i hagen for å ruse seg på den heller.
Jeg skrev heller ikke at det var vanlig å plante denne i hagen i det hele tatt.
Når det er sagt så kan jeg også nevne at denne ikke er uvanlig som hageplante, noe som er forståelig ettersom blomstene på denne planten er temmelig flotte.
(Sjekk diverse hageforum for kilder.)

Denne arten er i all hovedsak kommet inn som forurensning i såfrø, da i all hovedsak i grasfrø i gamledager. Idag tipper jeg det er mest fuglefrøblandinger (ugress i solsikkeåkrer?)
Vis hele sitatet...
Dette er feil, denne spres helt fint på egenhånd.


Det er kun bevist har skjedd ET sted i Østfold, Denne er egentlig bare viltvoksende i Amerika. De enkeltfunnene i Norge[/url], dør nesten ALLTID den første vinteren. Og jeg har selv funnet den en gang bak en utedass. Bortsett fra urtehagen på Domkirkeodden i Hamar.
Vis hele sitatet...
Vel, Store Norske Leksikon sier noe annet:
Piggeple, ettårig urt i søtvierfamilien. 50–150 cm høy med hvite (sjelden fiolette), traktformede blomster. Kapselfrukt med grove pigger. Giftig. Inneholder alkaloider (hyoscyamin). Tidligere brukt blant annet som krampeløsende middel. Dyrkes som hageplante. Er spredt som ugress over hele landet. I medisinen har piggeple bl.a. vært brukt i astmasigaretter.
Vis hele sitatet...
Og dessuten er det en ettårig plante så da er det ikke veldig forunderlig at den dør nesten ALLTID den første vinteren.

Det er ikke så mange i den lista, som er like farlig nei! Her gir jeg tegn på hvor omtrent farlige de er, der:
Vis hele sitatet...
Er det ikke nok av planter som er like giftige eller giftigere enn piggeple?
Du skjønner vel poenget mitt uansett?

Og jeg tror dere skjønner, hva jeg syns om å ruse seg på giftplanter/giftsopp!
Vis hele sitatet...
Jeg tror de aller fleste her inne bryr seg veldig lite om dine synspunkter på det å ruse seg på sopp og planter, men takk for opplysningen.

Håper dette var "spiker'n i kista" på dine påstander om giftplanter, som du tydelig vis ikke har peiling på!
Vis hele sitatet...
Takk i like måte.
Neste gang du føler en ustyrlig trang for å være vemmelig anbefaler jeg deg å ha orden i sysakene dine først.