View Single Post
Sitat av Zolly Vis innlegg
Jeg visste faktisk ikke at det var ulovlig å benytte seg av, og at det kunne medføre økonomisk ansvar å bruke noen få bilder fra mitt nærområde fra en utgått Finn.no annonse. Bildene ble som sagt fjernet umiddelbart da jeg ble klar over det.

At jeg har brukt bilder jeg ikke har rett til skjønner jeg jo nå i ettertid, men som sagt skjønte jeg det ikke da. Mao handlet jeg i god tro.
Vis hele sitatet...
Du kan for all del hevde god tro, men det hjelper deg ikke. For det første fritar det deg ikke for ansvaret for det du har gjort, men mer interessant er det at det ikke bare er å rope "GOD TRO" og så må du betale mindre. De fleste vet at åndsverksloven eksisterer og at det ikke er fritt frem for å bruke andres bilder.

For å bygge opp om påstanden om bona fide hadde det vært til hjelp om du for eksempel fant bildene på en side hvor de var tagget med en lisens som gav enhver bruksrett, eller om du hadde dokumentasjon fra den som hadde annonsen du tok dem fra om at det var fritt frem å bruke bildet. Det har du ikke. Ergo har du ikke noe som helst å bygge opp om "god tro"-argumentet annet enn at "du visste ikke", og da vil fort rettsvillfarelsen anses for å være uaktsom.

Edit: Det vidarlo sa.
Sist endret av Snillorg; 14. januar 2019 kl. 21:31.