View Single Post
Sitat av fabianca Vis innlegg
Nah, not really, men jeg er søren så lei av forsøk på å demonisere religion som om det var en ond makt som får folk til å gå til angrep på hverandre. Mennesker bringer mye ondt med seg, og de går til angrep på hverandre over de merkeligste overbevisninger. Å skylde dette på religion er å la dem slippe for lett unna.
Vis hele sitatet...
Aaah sånn sett ja. Den iboende "ondskap" i mennesker. Da er jeg enig med deg. Religion kan vel sies å være målet som helliger middelet?

Jeg er jo forsåvidt enig med de som påpeker de religiøse moralske aspektene som er med på å fremheve vår empati f.eks. Vi trenger det siden vi i bunn og grunn er enkle dyr med enkle drifter. Men jeg er uenig i at man trenger å tro på en høyere makt for å adoptere disse "reglene".

Egentlig kunne jeg ønske vi bare kunne gitt en faen. Alle sammen. Altså ikke brydd oss om noen var muslim, homo, transe, dopehode, utviklingshemmed, kristen, hvit, svart, enslig osv. Det er jo totalt irrelevant hvilken egenskap et annet menneske har. Men det er jo utopi å håpe på.