View Single Post
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nå vil jeg tro at det bør være et klart skille mellom biler parkert, og biler i trafikken?
Fult enig med deg i et slikt hendelseforløp at man ved parkering har fult ansvar om man kommer borti noen andre.
Spesielt siden man har muligheten til å se hvor stor klarning man har framme og bak før man setter seg inn i bilen.


Men når man er aktiv i trafikken, og kjører på en normal vei. Så er jo situvasjonen en helt annen.
Fører i bilen bak, vet at 100% sikkert kommer bilen framfor til å bevege på seg. Siden dette trolig er ved/i en bakke, så vet fører bakom også at det er stor sannsynlighet for at bilen framfor kan komme til å bevege seg litt bakover. Med andre ord så må han vise hensyn til det. - Ved å holde litt avstand til bilen framfor.

Personen i bilen framme, vet ikke nødvendigvis om bilen bakom er 2 cm eller 30 cm bakom. Da slikt er vanskelig å bedømme utifra speil, om ikke bilen ligger veldig til en av sidene samt erfaringen til føreren framfor til å bedømme avstand ved bruk av speil.


Så jeg vil på alle måter si at det å stanse helt oppi ræva på bilen framfor i en bakke, er et soleklart brudd på §3. Noe som gjør at saken bør være ganske åpenbar for forsikringsselskapene også.

Men om dere ikke forholder dere til VTL, da spesielt §3, så blir jeg litt skremt...
Er den vi normale må forholde oss til, og bør være grunnlaget for forsikringsselskapene også.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg forklarte meg litt dårlig. Alle avgjørelser blir tatt iht. Bilansvarsloven og Regressavtalen samt alle andre aktuelle lover som VTL. Regressavtalen er bygd på VTL og BAL bla. Loven ligger mao alltid til grunn.

Eksempelet mitt var heller ikke det beste. Men sålenge den andre part ikke har opptrådt grovt uaktsomt eller det forekommer brudd på trafikkreglene har man en veldig dårlig sak.

Dette er en sak man kan diskutere i mente og man finner argumenter for begge parter. Men i utgangspunktet mener jeg det er fullt ansvar for bil som triller.

Blir dog spennende å høre resultatet :-)