View Single Post
Hei igjen.

§3 som du henviser til er en paragraf forsikringsselskapene sjelden eller aldri henviser til. Forsikringsselskapene bruker i all hovedsak Regressavtalen for å fastslå skyldbrøken.

I ditt tilfelle vil det avgjørende være at den andre parts kjøretøy sto stille og ble pårygget - påkjørt når sto stille. At den sto "parkert" nære vil ikke frita din kompis for skyld, selv om jeg selvfølgelig skjønner frustrasjonen.

Et annet tenkt eksempel. Du parkerer langs veien i Oslo. Dagen etter skal du ut å kjøre og ser at en bil har parkert helt inntil deg foran eller bak. Hvis du da er uheldig og skumper borti vedkommende kan man strengt tatt ikke påstå at den andre part bryter paragraf 3?

Delt skyld eller ansvar brukes hvis begge parter er like mye å bebreide - mao ganske sjeldent. Et par eksempler på delt ansvar er møtekollisjon hvor begge parter er for langt til venstre i kjørebanen og ingen har stanset, eller to parter som rygger på hverandre fra parkert stilling (selv da kan man få en annen skyldbrøk).

Nå skal ikke jeg bastant si at kompisen din får all skyld da jeg ikke har lest forklaringen fra den andre part - men slik det er fremstilt her så levner jeg kompisen din lite eller ingen mulighet for skylddeling / ansvar den andre part.

mvh
Falcon