View Single Post
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Så, hva ville folk valgt, om de selv fikk velge vaksine? RNA-vaksinene (Moderna/Pfizer) eller AstraZeneca? (som vel er mer som en tradisjonell vaksine?)

Jeg har snakket med flere som har fått heftige bivirkninger fra sistnevnte, og den har ifølge det siste jeg leste på VG bare 59.5% 'effektivitet'. Er ikke det dårlig, egentlig?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er et veldig stort poeng at AstraZeneca har dårligere beskyttelse enn de andre vaksinene som er tilgjengelig. Den er tilsynelatende noe svakere mot mild sykdom, men mot alvorlig er det likt stilt, og det er vel tross alt det viktigste.

Sitat av FHI
– Alle de tre vaksinene som er godkjent for bruk i Norge har vist god effekt og gir viktig beskyttelse mot Covid-19, sier Geir Bukholm, smitteverndirektør ved FHI.

Studiene som ligger til grunn for godkjenningen av AstraZeneca-vaksinen viser en effekt på 60 prosent mot mild sykdom, og svært god effekt mot alvorlig sykdom. I tillegg viser andre studier at beskyttelsen kan være enda høyere, og rundt 76% allerede etter første dose.

– AstraZeneca-vaksinen viser noe lavere effektgrad enn det to mRNA-vaksinene, det betyr imidlertid ikke at det er en dårligere vaksine enn de andre. Foreløpig viser de to mRNA-vaksinene høyere beskyttelse mot mild sykdom, mens alle de tre vaksinene ser ut til å ha relativt lik beskyttelse mot alvorlig sykdom, sier Bukholm.
Vis hele sitatet...
Min utheving

https://www.fhi.no/nyheter/2021/fhi-...-mot-covid-19/