View Single Post
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Jo, men aldri hørt om bilentusiaster som er elbil fan. Bilentusiaster liker en bil som lever. En bil som føles som man sitter på med et dyr som brøler når man trykker på gassen. Elbil blir så sterilt og dødt. + at jeg kommer ikke til å finne noe elbil som er i den prisklassen jeg ønsker. Det blir altfor dyrt. Audi etron er typ den eneste på hele markedet jeg liker og den er svindyr
Vis hele sitatet...

Javel? Du ser hele verden kun gjennom egne briller og tenker at alle andre har samme mening? Naboen kjørte Bmw før, og Triumph motorsykkel. Nå kjører han Tesla 3 den sprekeste versjonen og en Zero motorsykkel. Synes han gliser bredt nede i garasjen jeg, uansett når han forsvinner ut porten på el motorsykkel eller i el bilen. Nå skal jeg ikke ta hans valg til inntekt for alle bilentusiaster, men gi det et forsøk. Kanskje du blir omvendt?

Om du er uvillig til å vudere el eller i det minste prøvekjøre så får du nesten bare ta kostnaden av å kjøre ICE bil. Det er så mange lagre, tetteringer, pakninger, pumper, stempler, låsebolter, eksosanlegg, lambda sonder, ventiler og kjeder/belter som kan ryke at det vil fortsatt koste penger å vedlikeholde.

En velkonstruert ICE motor har en brutalt lang liste av slitedeler som kan og vil slites og som til sist må byttes. En velkostruert el motor her vel en håndfull lagre som er relativt enkle å bytte om de kneler.

Alternativet ditt til elbil for å få ned driftskostnader og øke driftssikkerheten er jo at du kjøper deg en helt ny el nesten helt ny bil som fortsatt har garanti, så selger du før garantien går ut. Er jo ikke gratis det heller, for du må uansett leve med verditapet.

Hva om du finner en annen hobby også lar du bil i hverdagen handle om å dekke transportbehov på billigst mulig måte? Da blir det kanskje også økonomisk rom for et hobbyprosjekt ved siden av? En søndagsbil du mekker på, en du fikser opp helt selv, bruker på solskinnsdager eller til å kjøre på treff eller bane med? Om du reduserer kjørelengden og slitasjen så er det jo ikke like kritisk om bilen kneler heller. For ditt daglige behov dekkes av elbilen og entusiastbilen fikser du helt selv når noe går galt eller deler må skiftes. Da slipper du verkstedkostnader til 1000 kr timen og du kan fortsette å hygge deg med hobbyen pluss at siden du tross alt får begrenset kjørelengde per anno så blir også ditt klimavtrykk mindre. Da vinner både du og jeg og kloden vår.
Sist endret av _abc_; 31. oktober 2021 kl. 15:08.