View Single Post
Jeg stiller meg litt tvilende til at en høyhastighetsbane mellom bergen og oslo er verdt pengene som må brukes.
Er det en aktuell mulighet for å utvide godskapasiteten på bergensbanen ettersom den er den som er helt sprengt hele året? vil da en ekstra høyhastighetslinje ved sidenav den eksisterende linjen bedre trafikk flyten så mye at vi ikke trenger å bygge ut gamle linjen enda mer for å få plass til mer gods trafikk? Er vesentlig å huske på at godstrafikk generelt ikke har det travelt over fjellet, så å sende godstog i 350 km/h kan ummulig være ideelt.

Hvis vi først skal bygge en egen linje for høyhastighetstog kunne det kansje være en ide å bygge en maglev linje? Har hørt enten fra discovery chanel eller lest på wikipedia(men finner det ikke igjen) at maglev kun bruker 75% av energien som trengs til et tradisjonelt skinnegåendehøyhastighetstog, noe som vil være et bra argument for de miljøbevisste. Legger vi hele banen i tunnel vil det bli dyrt men muligheter for å sette hele banen i tilnermet vakum for enda bedre utnyttelse av energi.

Selvsagt er det mye som taler imot storskala utbygging av maglev, men bygger vi ut ekspertisen i norge på dette feltet er det muligheter for norge å bli verdensledende på maglev bane. Tenk om norsk tekonogi i fremtiden er det som muliggjør interkontinentale tuneler.
Må få med at jeg ikke har noen tro på norsk pioneer utbygging av en vakumbane i tunnel, men at det er et intressant konsept for fremtiden.
Sist endret av exuz; 23. juli 2009 kl. 22:55.