View Single Post
Sitat av Jerna Vis innlegg
Heisann ! Dette er ett tema som har opptatt meg over lang tid. Lurer på om det er noen av dere som har erfaring med dette? I form av solcellepanel/turbin i bekken eller på andre måter ?

Jeg tror dette er veien å gå om vi skal bort fra kraftselskapene. Får en dårlig smak i munnen for hver gang jeg leser om kjempestore bonuser (siste nå på 81mill) som blir ført ut av regionen/landet istedenfor å bidra til bedre infrastruktur eller bedre priser.

Så da vil jeg boikotte disse nissene og klare meg selv. Enklere sagt enn gjort.

Hvordan er deres erfaring med egen strømproduksjon?
Vis hele sitatet...
Solceller lar seg gjøre. Turbin i bekken tror jeg krever fallrett. Fallrett er gjerne knyttet til grunneiere som eier grunnen der det er bekker, fosser, fall osv.

For noen år siden snakket jeg med et par fyrer som skulle igang med å søke om å få sette opp turbin i en bekk/liten elv med en liten foss. De eide ikke grunnen og hadde dermed ikke fallrett. Aner ikke hvor mye tid og penger de brukte på å forsøke å få det til, men sist jeg var forbi i det området så rant vannet akkurat slik det alltid har gjort og det var ingenting som tydet på at det var noen konstruksjoner eller at det skulle opp noen konstruksjoner. Det betyr vel at det er vanskelig?

Vet at noen bønder har satt opp turbiner og har egen kraftproduksjon.

Men solceller er relativt greit. Det er bare din økonomi som avgjør hvor stort anlegg du kan bygge.

Et firma i Finland skal igang med å lagre energi fra solceller i sand. Energien blir naturligvis ikke lagret som elektrisk kraft, men som varme. Og du kan magasinere varme om sommeren og tappe ned varmen om vinteren med varmevekslere. Priser og produksjonsstart aner jeg ikke. Men de har minst 1 fungerende prototype, og bygger nå en langt større en. Produksjonslinjen er også påbegynt så de mener å bli klare i løpet av året. Sand lagres i store stålsylindre i bakken eller over bakken med rundt 1 m tykk isolerende kappe rundt. Strøm til varme er jo en veldig effektiv overføring av energi så det er lite tap.

Du vil likevel trenge batteribank og muligens aggregat i den mørkeste perioden på vinteren.

Dette er mulig idag med eksisterende hyllevarer. men det vil koste endel men da får du både strøm og varme som er så grønn den kan bli. Har du gjemt unna i foret så er det bare å klinke til å bli din egen strømleverandør. Forresten tror det er noe papirarbeid for å produsere sin egen strøm. Men det skal være mulig å bo off grid, da jeg har lest om minst 2 off grid boliger i norge det siste året.