View Single Post
Det spørs hva du mener med aggressive handlinger, under den kalde krigen var det nok av øvelser langs den norske grensa, inkludert flere liksom angrep mot grensa. Ikke så mang de siste tredveårene

Russisk jager og overvåkningsfly over Norge, simulerte angrep. pågående

GPS og radiojamming i Finnmark. De siste fem årene

Er noen eksempler jeg kommer på.

Om amerikanske baser i Norge så kan ikke disse sammenlignes med okinawa og bikiniøyene. Dette er store baser med 1000vis av soldater, den ene en base for okkupasjonen av Japan etter 2vk og en spydspiss inn i Kina, den andre har gitt navnet til ett klesplagg og et av verdens største sentre for atombombeforskning.

Den største basen idag i Norge er vel på Værnes, hvor 300 marines kommer for å lære vinterkrig, de roteres ut ofte.

Ellers så er det vel amerikanere i Oslo, ambassaden og Nato. Stavanger og Bergen har vel og ett titalls amerikanere.pluss radaranlwgget i Vadsø. Men der tror jeg det generelt er Nato personell.

Og forhånddslagre har vi hatt hele tiden siden vi ble med i Nato, amerikanerne tømte vel stort sett sine da de invaderte Afghanistan og Irak. Og en god del ble vraket i løpet av 00tallet.

I dag har de vel begynt å bygge opp disse etter mas fra norske regjeringer. Og det er vel en del av den base avtalen, vi begrenser personellet, men kan bevæpne og utruste dem i tilfelle krig.

Den hete poteten er jo om Russland er en trussel. Jeg vil si ja og nei, ja fordi det er en autoritær stat som vi deler grense med, som har vist seg villig til å bruke vold for å nå sine mål. Nei fordi dagens Norge passer Russland, vi utgjør ingen trussel. Dette er jo en enkel og lett forklaring.

Trenger vi da amerikanske baser/lagre? Ja i tilfelle krig så er det jo greit å ha utstyret her. Men mest fordi det er jo en trening og teknologi utbytte i å ha dem her. Norske soldater får øvd seg mot erfarne soldater og som regel testet en del utstyr og slikt, pluss doktriner og strategier.

Vi har slike avtaler med alle Nato land, eneste forskjellen er vel at amerikanerne har personell til enhver tid i Norge.