View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Det er tydelig at det ikke er meg du diskuterer med, men kulturen rundt emnet vi tilfeldigvis diskuterer. Har dødtid på jobb, så jeg er også villig til å kverulere litt ekstra.
(...)

Jeg skjønner heller ikke helt hvordan du drar denne parallellen. Det er jo to fundamentalt, fullstendig ulike ting. Altså at kvinner generelt er "slaver av sine hormoner" og under påvirkning fra et hormonellt system som jobber med å skape et menneske under graviditet. Kvinner har ikke like god evne til å overstyre følelsene sine med rasjonalitet under graviditet, og det av evolusjonistiske årsaker. Hvorvidt menn og kvinner er helt likestilt utenom graviditet vet jeg ingenting om, men det regner jeg med.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo forsåvidt kulturen som er problemet. Men kan det tenkes at vi alle, også du, av og til er med på å opprettholde enkelte fordommer og stereotypier uten å ville det, rett og slett fordi vi ikke er så bevisst på det? Kanskje fordi vi ikke tilhører den aktuelle gruppen og dermed ikke kjenner det på kroppen? Jeg tror i alle fall det gjelder meg av og til, og da kan det være greit å få det forklart. Men hvis du ikke er åpen for tanken, så er det sikkert ikke så mye vits i å fortsette den diskusjonen. Poengterer igjen at jeg ikke beskylder deg for å være kvinnefiendtlig eller noe, men at du i likhet med alle andre kan være "bærer" av noe tankegods du egentlig ikke støtter. Jeg har tro på bevisstgjøring.

Jeg mener sammenlikningen min er relevant:

Det er et faktum at mange gravide kvinner opplever humørsvingniner. Det er ikke et vanlig problem at de ikke klarer å ta seg sammen og kontrollere dette på jobb.

Det er et faktum mange menn har en sterk seksualdrift. Det er ikke et vanlig at de ikke klarer å ta seg sammen og kontrollere denne på jobb.