View Single Post
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Problemet er ikke hasj - jeg synes det er greit at det er ulovlig, siden Norge ikke trenger et problem til.

Jeg er fullt klar over alle argumentene at hasj er mindre farlig enn alkohol, men det er ikke godt for deg heller. At en haug radisser vil røyke noe som er ulovlig av forskjellige grunner er forsåvidt det samme for meg, men å gjøre det lovlig er en helt annen sak. Kunne gjerne vært dekriminalisert, men å legalisere det helt sender ut helt feil signal: "Oisann, nå vet vi at vi tok feil, hasj er ikke farlig" - det kommer også til å ha impact på alt annet som er ulovlig, spesielt "offerløs kriminalitet", som å kjøre for fort i bil og prostitusjon. En eventuell legalisering vil også sende feil signaler om stoffene som fortsatt er ulovlige: Piller, kokain osv. Tanken blir "om staten tok feil en gang, så er sikkert ikke e så farlig heller".

Derfor er jeg mot legalisering av marijuana.

Ja, jeg er fra Nederland, og jeg er godt kjent med hvordan det "fungerer" der. Poenget er at veldig få nederlandske ungdommer bruker seg av "retten" de har til å røyke hasj, om de vil. Det er dessuten en helt forskjellig kultur - i Norge har man "helgefyll" og "lørdagsgodt"-mentalitet, hvor man stapper i seg så mye man klarer på så kort som mulig tid.

For å ta alkoholen som et eksempel: i Frankrike drikkes det gjennomsnittlig 30% mer alkohol per hode enn i Norge - likefullt er det langt mindre alkoholrelaterte skader enn i Norge. Mulig at langtidseffektene av jevnt alkoholinntak jevner ut denne statistikken noe, men at man lever et par år mindre er en mindre dramatisk konsekvens enn typen skader man får under en helgefyll / grøftefyll-session.

Også av den grunnen er jeg imot legalisering av cannabis.

H