View Single Post
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Nå består spolen 0,75mm^2 ledning, ca. 4 meter lang.. Skulle vel hatt noe 0,3-0,5mm
Vis hele sitatet...
Kan være en fordel å ha lavere tverrsnitt på lederen, ja, slik at du får flere viklinger på mindre plass.

Sitat av Tyrkeren
Takker, så jeg må altså øke L eller C? Er jo en mulighet å øke til 1mF. Vet ikke hvordan jeg skal beregne L, men regner med at jeg må øke tversnitt/lengde/viklinger? Men hvis jeg øker noe av dette, vil jo spolen stå "lengre ut"(tar mere plass) fra prosjektilløpet - vil ikke dette være dumt?
Vis hele sitatet...
Økt lengde gir lavere induktans, mens økt tverrsnitt på spolen og større antall viklinger gir høyere induktans. Men at utladningen går fort er ikke nødvendigvis noe utelukkende negativt.

Sitat av Tyrkeren
Har fått et lite objekt til å bevege seg, men ikke ut av løpet
Vis hele sitatet...
Husk at objektet vil trekkes mot midten av spolen så lenge du har et magnetfelt. Derfor bør du beregne slik at magnetfeltet har opphørt i størst mulig grad i det prosjektilet passerer midten, slik at det ikke blir holdt tilbake.

Sitat av Tyrkeren
Hvor får jeg tak i halvlederbrytere?
Vis hele sitatet...
Se etter tyristorer på f.eks. www.elfa.se. Noen kaller det SCR (Silicon Controlled Rectifier) i stedet, mens de kaller hele gruppen med SCR, TRIAC osv for tyristorer. Så altså, se etter en komponent som enten heter tyristor eller SCR.

Sitat av Tyrkeren
Forresten, prosjektilløpet(det spolen er viklet rundt) skal vel ikke være av jern? Sånn for å være heeelt sikker..
Vis hele sitatet...
Nei, det bør ikke være av jern. Det bør ikke være av ferromagnetisk materiale, og heller ikke av et strømledende materiale. Et ferromagnetisk materiale vil blokkere for deler av magnetfeltet, om jeg ikke husker feil i farten, i tillegg til at det vil bruke energi på å snu de magnetiske domenene. Et strømledende materiale vil bruke energi på eddy-currents.

Sitat av Xzip
Vist du likeretter spenningen ut av stikk kontakten i huset ditt vil du få en ca. 330vdc ut.
Vis hele sitatet...
Bruk alltid transformator, selv om du skal ha samme spenning.