View Single Post
Nå består spolen 0,75mm^2 ledning, ca. 4 meter lang.. Skulle vel hatt noe 0,3-0,5mm

Sitat av Provo Vis innlegg
Er ikke sikkert det er noe feil. Jeg vet ikke induktansen i spolen din, men resonansfrekvensen er gitt av f=1/(2·pi·sqrt(L·C)). En kvart periodetid er dermed T/4=pi·sqrt(L·C)/2, og det er tiden det tar for kondensatoren å lade seg ut til 0 V. Med C=500 µF kan du se at du må ha en L=800 µH for å få en utladningstid på 1 ms. Og jeg blir ikke forbauset om spolen din har lavere induktans enn som så.

Har du testet med å ha et svært lett prosjektil plassert noen millimeter utenfor spolen når du lader den ut for å se om den flytter på seg?

Det kan være en tanke å gå fra mekanisk bryter til en halvlederbryter, ettersom gnisten som oppstår ved mekanisk slutting av kretsen er en god del bortkastet energi.
Vis hele sitatet...
Takker, så jeg må altså øke L eller C? Er jo en mulighet å øke til 1mF. Vet ikke hvordan jeg skal beregne L, men regner med at jeg må øke tversnitt/lengde/viklinger? Men hvis jeg øker noe av dette, vil jo spolen stå "lengre ut"(tar mere plass) fra prosjektilløpet - vil ikke dette være dumt?

Har fått et lite objekt til å bevege seg, men ikke ut av løpet Hvor får jeg tak i halvlederbrytere? Eventuelt lage en "manuell" bryter selv, for å se

Forresten, prosjektilløpet(det spolen er viklet rundt) skal vel ikke være av jern? Sånn for å være heeelt sikker..

Sitat av Provo Vis innlegg
Du bør forresten også ha dioder i parallell med kondensatorene med sperreretning mot orginalt oppladet spenning for å forhindre at kondensatorene blir ladet med feil polaritet når utladningen passerer 0 V.
Vis hele sitatet...
Slik mener du?