View Single Post
Paraglider pilot her. Jeg har i blant tenkt over hvor mye jeg vil koste samfunnet om jeg må reddes og på sykehus en dag. Har kommet fram til at jeg ikke har dårlig samvittighet. Jeg tror at jeg gjennom livet vil betale mer i skatt og avgifter, enn hva det vil koste å redde meg. Og det er jo ikke automatisk gitt at alle som driver med risikosport skal ha stor redningsaksjon, stort sett går det jo bra. Om vi som driver med risikosport aldrig hadde eksistert, så det aldrig trengs en eventuell redningsaksjon, men at det da heller ikke hadde kommet noen skattekroner fra oss, så hadde nok statskassa hatt mindre å rutte med. Nå er ikke paraglider slik ekstrem risikosport da. Det er forøvrig ikke fallskjerm fra fly heller. Basehopping fra fjell og slikt har en litt dårlig statistikk.
Seff er det farligere enn å sitte inne, og man må ha respekt for aktiviteten, det er ikke til å stikke under en stol at det kan gå skikeleig ille i enkelte tilfeller. Men jeg tror nok mange tenker det er værre enn det faktisk er, mye fordi det ser og høres skummelt ut. Det er masse unødvendige ting som folk skader seg på, som man ikke ser i avisa. Paraglider og fallskjerm er i ca samme risikogruppe (littegrann farligere) som å kjøre motorsykkel eller å gå topptur på ski. Vet ikke hvor fjellklatring og andre aktiviteter ligger på skalaen.

Husk at folk er forskjellige, og har forskjellige behov og interesser. Ikke alle klarer en rolig tilværelse. Og folk som driver med risikosport er også en del av samfunnet, som betaler skatt til felleskassa. Det er veldig vanskelig å sette ei grense for hva som er greit. Folk må jo stadig reddes fra fottur i fjellet og. Skal det vere lov med motorsykkel f.eks? Hva med ski? Mange blir tatt av skred. Fritidsbåt på sjøen? Noen tenker nå sikkert at dette er ei dårlig sammenligning, fordi det skjer mye oftere med risikosport. Det er nok litt sant. Men det er faktisk ikke SÅ mye oftere, slik at ekstremsport er et problem for samfunnet og økonomien her i landet. Det går ikke an å forby slikt, folk kommer til å holde på likevel. Men da ikke i ordnede former, og med dårligere opplæring og da fler ulykker.

Det er også mange andre unødvendige ting i smfunnet det blir brukt penger på, som vi ikke MÅ ha for å leve. Slik som kirke, kunst og kultur og fotballbaner. Slikt benytter jeg meg lite av, så da tenker jeg at jeg sparer samfunnet her, og så blir jeg heller påkosta om jeg nå skulle vere så uheldig å forulykke med paraglider.