View Single Post
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg henger meg på her midt i diskusjonen med et litt annet spørsmål.

Jeg har god tilgang til frukt og bær i egen hage. Har lest på noen oppskrifter at hele bæret f.eks rips skal ligge å gjære, er det like bra om man presser ut saften av fruktene og lager vin av denne pluss det som ellers trengs? Eller blir resultatet vesentlig bedre av å la bærene være med i starten av prosessen?
Vis hele sitatet...
selv bruker jeg rips hele. fryser de først, så slenger de og andre bær i ren vindunk og heller på 10l kokende vann.

frysing skal visstnok splitte cellene el no så mer sukker kommer ut, og kokende vann på for en rask pastaurisering for å drepe evt villgjær og andre ting man ikke vil skal vokse i dunken (kan bruke svovel også, men er ikke fan av hangovers og sulfater i vinen vil forterke disse har jeg hørt)

vinen blir tipp topp hver gang, bruker rips som base, no blåbær for mer farge, en del bringebær for mer og bedre smak.. dette blir en veldig frisk og fruktig vin, kjører den opp til 16-18% og når gjæra ikke klarer spise mer ettersøter jeg med honning og druesukker til den får den sødmen jeg vil ha (like ikke ettersøte med sukker, sødmesmaken blir mye "tyngre" da føler jeg).