View Single Post
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Linkene snakker om sødme i vin og nevner faktisk ingenting om druer bortsett ifra sukkertypene som er i druer. Altså fruktose og glukose.
Fruktose finner du i ALT av frukt og dermed i alt av vin laget på frukt. Så bruk av konsentrat gir ingen forskjell der, da det fortsatt vil inneholde fruktose på samme måte som vin laget på druer gjør bare mer konsentrert.
Vis hele sitatet...
Enig i at det ikke spiller en rolle i forhold til konsentrat som er i vinsettet, men tenkte på det sukkeret han ville tilsette.


Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Mengde er ikke nevnt noe som helst sted, jeg ba han rett og slett bare ikke bruke for mye sukker for da kan du ende opp med ett produkt som smaker sukker istedenfor god vin som kan nytes.

Du derimot har gjort dette om til "du ender opp med søtt kliss uansett hvor mye sukker du bruker" virker det som, noe som er langt ifra det jeg har skrevet.
Vis hele sitatet...
Ja og siden det ikke var nevnt mengde eller at han ville ha en så sterk vin som mulig så antok jeg at det ikke var snakk om så store mengder at gjæra ville tatt kveld, det var min feil å bare anta det, så kan legge meg flat på den.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Jeg skrev at han skulle følge oppskriften jeg og ikke bare tilsette masse sukker, for da blir det fort søtt kliss.
Oppskriften er der for en grunn er den ikke? Vil du ha søtere vin enn
hva oppskriften gir så bruker du selvfølgelig mer sukker enn hva som står der.
Du derimot har nektet for at sukker kan føre til at vinen blir for søt.
Vis hele sitatet...
Det vanligste er vel å bruke ikke gjærbart søtning som sukrin, med sukker vil du trenge mye og jeg tror at alkoholsmaken kan ødelegge en god vin. Jeg nekter ikke for det, men mener det skal mye til, men vi driter nå i det, jeg kan ta den på min kappe om det hjelper, så klart vinen kan bli for søt med bordsukker også om du bruker så mye at gjæra tar kveld før den har spist opp mesteparten av sukkeret.

Jeg gjentar meg selv og sier at søtning ikke burde gjøres med sukker, har det kommet med no villgjær, noe det stort sett gjør, kan den spise mer sukker og du kan få flaske bomber, noe som er lite kult.



Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Du har ikke påstått at 100% blir borte nei, men du sier jo at ALT ryker som blir akkurat det samme som å si at 100% blir borte.
100% av alt er jo alt, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg snakket for mannen i gata, med alt mente jeg så mye at vinen vil bli tørr og smake syrlig istedet for søt, klart det vil ligge små mengder sukkerarter igjen, men det er så minimalt at de fleste ville oppfattet det som tørt. Kanskje du har en annen oppfatning av søtt kliss en meg og ingen av oss kan si om ts er ute etter en tørr eller søt vin, så la oss bare være enige i at det er subjektivt.

Og ja alt er jo alt så beklager det