View Single Post
master namer
elodin's Avatar
Musikk er noe som mange av oss er opptatt av. De fleste hører på musikk, og en del lager og spiller på forskjellige nivåer. Det er også mange som har en liten komponist inni seg, men man kommer kanskje ikke helt i gang.

(Edit: 2008 - De første postene her tar for seg versjon 3.0. Versjon 4.0 har vært ute en stund nå, litt ang. oppdateringer her: http://freakforum.nu/forum/showpost....5&postcount=85 )

Jeg har holdt på med musikk-komponering på PC i ca. 1 år nå, i et program som heter Reason.
Lenge har jeg hatt inntrykket av at folk som prøver dette programmet gir opp (kanskje litt for tidlig) pga. av det er litt komplisert.
Denne lille guiden skal (forhåpentligvis) gi et lite bilde av hvordan dette programmet virker. Ikke noe avanserte saker, bare hovedsakelig hvordan å få lyd, hvordan sequenceren fungerer og et par småtriks.
Jeg tar for meg versjon 3.0, den kan kjøpes på flere nettbutikker, feks. hjemmesiden til produsentene.
- propellerheads.se


(Ja, det finnes andre måter å skaffe seg dette programmet på. Trenger vel ikke gå nærmere inn på dette.)
Hvis noen av dere har versjon 2.5 så har ikke det så mye å si. Forskjellen er et par ting som jeg ikke tar med i denne guiden.


Systemkrav, hentet fra propellerheads.se:

Windows

* Intel Pentium III 300 MHz or better
* 256 MB RAM
* 2 GB free hard disk space
* CD-ROM drive
* Windows XP/2000 or later
* 256 color monitor / 800x600 pixels resolution or better
* 16-bit windows compatible audio card, preferably with DirectX or ASIO drivers
* MIDI Interface and MIDI keyboard recommended

Mac OS

* OS G3, G4 or G5 processor, sufficiently fast to run Mac OS X 10.2
* 256 MB RAM
* 2 GB free hard disk space
* CD-ROM drive
* Mac OS X 10.2 or later
* 256 color monitor / 800x600 resolution or better
* MIDI Interface and MIDI keyboard recommended
Vis hele sitatet...
Etter installasjonen kommer det opp en en rute med konfigurasjon, der skal du stort sett bare velge lydkort under "Audio".
Det kan også være greit å sette "Default Song" til "Empty Rack" så man slipper at demosangen kommer opp hver gang man starter programmet.
(Jeg husker ikke om det er noe mer, bare hyl ut om noe er uforståelig.)



Reason er et sequenser-basert musikkprogram med synther, trommemaskiner og loopere.
Programmet består av to deler, som nevnt en sequenser, og et virtuelt rack hvor synthene, trommemaskinene o.l settes inn.

http://www.freakforum.nu/art/img/reason_skille_S_og_R.jpg

Det første du vil gjøre når programmet er oppe og går er å trykke på knappen oppe til høyre. (Markert med rødt på bildet over)
Dette skiller sequenceren fra racket og man får to vinduer. Mye mer oversiktlig.

Øverst i racket finner vi en liten sak (Midi In Device / Audio Out), den brukes til å kommunisere med f.eks midi-piano osv. (Blir ikke gjennomgått i denne guiden)
Den kommuniserer også med lydkortet på PCen din. Det som går inn på linje 1 og 2 på baksiden av denne boksen blir sendt til lydkortet. (Trykk TAB for å skifte mellom forside/bakside på racket)


Så til det å sette inn ting i racket.
Vi høyreklikker på det tomme, svarte området rett under Midi In Device, og får opp denne listen:

http://www.freakforum.nu/art/img/device_list.jpg


De fire øverste punktene hopper vi over akkurat nå.
Deretter kommer det to mixere, vi kommer til å bruke 14:2.
Med denne mixeren kan vi sette inn flere instrumenter og sende et samlet mastersignal til lydkortet. (Uten denne kan man bare sende et instrument til lydkortet)

Så kommer det en liste med:
2 synther, Subtracktor og Malström
2 samplere, NN19 og NN-XT
1 loop-spiller
1 trommemaskin

Resten av lista er nå (nesten) bare effekter og eq'er. Det kommer vi til litt senere.


--------------------------------------------------------

Det første vi velge er en mixer, sånn at vi kan bruke flere instrumenter.
Deretter kan vi velge oss en synth eller sampler, jeg er veldig glad i NN-XT, så vi bruker den.
(Igjen, høyreklikk og velg fra listen)

http://www.freakforum.nu/art/img/mixer_og_nnxt.jpg


Nå skjedde det en del ting. Vi kan se på baksiden av racket (TAB) at programmet automatisk har koblet den nye synthen inn på linje 1 i mixeren.
Og vi kan se på sequenceren (det andre vinduet) at programmet har satt opp et nytt "sequencer track" (listen til venstre) til instrumentet vi satte inn.

På hver synth (racket) så er det et lite mappe-symbol (markert med rødt på bildet over) , dette er hvor vi finner frem samplene/lydene vi vil bruke i synthene. Trykk en gang på mappesymbolet til NN-XTen vi satt inn, og det kommer opp en liten browser-sak. På venstresiden der skal det være listet opp to lydbanker (refills), "Reason Factory Sound Bank" og "Orkester Sound Bank".

Vi klikker oss inn på Factory Sound Bank og får en liste med mapper, vi kan se at mappene heter stort sett det samme som instrumentene. Da blir det logisk at vi velger "NN-XT"-mappa. Så kan vi velge oss en ny mappe, jeg er glad i piano, og i denne mappa kommer det opp en liste over piano-samples til NN-XT.
Vi velgder den øverste, "A Grand Piano.sxt".


http://www.freakforum.nu/art/img/sequencer.jpg
Sist endret av elodin; 27. august 2008 kl. 13:39.