View Single Post
Som Dionysos sa, rart at ikke fler har nevnt FFXII. For dere som ikke spillte det på sin storhetstid, frykt ikke: det kommer ut i revidert utgave på PS3, hvis jeg ikke tar feil... Ellers har jeg noen gamle titler jeg likte veldig godt:

Tittel: Dungeon Keeper 1
Sjanger: Strategi
Platform: PC.
Plot: Du er en dungeon keeper og har en del slaver til din disposisjon. Du får disse til å grave veier og lage rom, slik at du gjør plass til flere forskjellige raser/tjenere. Slap dem rundt, slik at de jobber fortere, eller kos litt med dem... Nei, slap dem bare Etterhvert flytter flere til din dungeon, hvis du lager den med enn viss standard (ikke for lite, ikke for uoversiktlig, beskytt soveplassene, stort spisekammer, osv). Gjør alt fra å torturere fienden til å gjøre dem til kyllinger.

Gammelt men underholdene spill. Ræva grafikk (i forhold til dagens), men ganske nyskapende når det kom ut, syns jeg ihvertfall.

Tittel: Ultima Online, pre expansionpacks+-
Sjanger: MMORPG
Platform: PC
Min mening: Desidert det beste MMORPG spillet jeg noen gang har spillt. Det er ganske gammelt i dag, og en veldig kjent rekke med spill (kommer også i offlinespill) har vært tilgjengelig. Jeg likte spillet best før expansion pakene (de delte opp en server i to "shards", en til PvP og en til PvM - noe som ødela hele opplevelsen). Hadde ett par bra ting som ble lagt til, men gikk for det meste nedover etter dette.

Spillet gikk ut på å overleve, ganske enkelt.. Du kunne være blandt annet en standard sverdsmann, magiker, smith, tailor, trehugger, tyv, treasure hunter, fisker eller en variasjon diverse. Spillet hadde ikke klasser, men en haug med skills som du kunne velge å bruke/eller ikke. (ikke no level, bare skills som gikk fra 1% til 100%). Når du brukte dem, ble du bedre.. Fysisk eller psykisk arbeid, ga str, int eller dex (strength, intelligence, dexterity). Verden var relativt stor, selv på de fire/fem årene jeg spillte spillet: var jeg ikke overalt. Bygge hus, robbe hus, kjøpe båt, få deg pets (alt fra bikkjer til drager) er en av de mange tingene man kunne gjøre. Det er f.eks en ny utfordring og klare deg på egenhånd som PK. De du dreper kan sette bounty på hodet ditt, som etterhvert samler seg opp til en ganske stor sum. Etterhvert kommer folk etter deg for å tjene kjappe penger.

Etter å ha spillt dette har jeg ikke likt noen MMORPG like godt (har prøvd de fleste). Siden UO gikk i dunken (utviklerne gjorde mange store feil..), har jeg vært på leting lenge etter noe som kan måle seg med spilleopplevelsen og mulighetene for variasjon... Forskjellene fra dagens mmorpg var f.eks at du kunne bli drept eller drepe andre (alle) utenfor bygrensene (hvor vaktene ikke passet på). Døde du, mistet du alt du hadde på deg (med mindre du kom deg tilbake til liket å hentet det før noen andre gjorde det). ++. Det var altså vanskelig...

Hadde utviklerne laget en server som var slik den var i "gamle dager", med de bra verdensreglene og ikke for mye av det tullet (mega biller som fungerte som hester feks) som ble lagt til i expansion pakkene: ville jeg helt sikkert begynt å spille igjen. Dette er et 2d spill med "ræva" grafikk, men likevel, opplevelsene var store og mange.
Sist endret av Seth; 4. juli 2006 kl. 09:04. Grunn: leif