View Single Post
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jeg skjønner meg heller ikke på omveiene. Min venn valgte et studie på UiO han kom inn på. Fordi han mente at etter en bachelor kunne han gå videre på profesjon de siste årene. Men dette gikk ikke så han måtte starte på 1.året i Tromsø.

Altså, hva er forskjellen på å ta er årstudie, bachelor og master? Mange steder står det at du kan gå videre til bachelor, master osv...
Hvorfor ikke bare lage flere plasser til et studie i stedet da? Hvis årsstudie tilsvarer første året Bach, master osv så kunne de vel bare heller laget flere plasser?
Vis hele sitatet...
Hvilke omveier? for å bli psykolog? For å kunne praktisere som psykolog i Norge må du enten gjennomføre profesjonsstudiet i psykologi, eller ta graden i utlandet. Det kan også gjøres ved å ta en bachelor her, så en klinisk master i utlandet, eller en hel mastergrad i klinisk psykologi i utlandet. (Kan være greit å avvente med Ungarn/Polen osv frem til de er avklart med ESA). Tidligere har du kunne søkt opptak til profesjonsstudiet gjennom karakterene dine på årsstudiet, dette har nå blitt(blir) avviklet på alle studiene, så det utelukkende går gjennom samordna opptak.

Et årsstudium er ett år, en bachelor er tre år og kan kvalifisere til en master om du har riktig fagkombinasjon og gode nok karakterer. En mastergrad er fem år.

Årsaken for at det ikke er flere plasser har med økonomi og etterspørsel å gjøre, samt at de må drive utdanningene forsvarlig, med for eksempel nok praksisplasser. Om du spør spesifikt for psykologstudiet er årsaken at det må være et stort apparat rundt profesjonsstudiet for praksis, veiledning, oppfølging osv, dermed er det kostbart å drive.