View Single Post
For de som så "This Is What Winning Looks Like" for en del år tilbake så var det vel ikke noe sjokk at det var denne veien det kom til å gå. Latterlige scener med afghansk militære som skulle veileders av amerikanske tropper. Dealen var at amerikanske tropper kun skulle veilede, og aldri kommandere, for afghanske styrker måtte lære seg selvstendig krigføring. Så de forsøkte å sette afghansk militære i jobb med å legge sandsekker. Først tura de rundt på sykkel og psykadelika før de stoppet første bil som kom forbi (familie på tur i bil) og tvang de til å legge sandsekker hele dagen. Var jo de som hadde våpen og makta. Alt amerikanske militære kunne gjøre var å se på siden de ikke skulle bestemme noe. Det er vanskelig å føre inn nye verdier når gamle gubber, tortur og tradisjoner står så sterkt som det gjør. Dessverre... Først tenkte jeg hvor fælt det var at de lot sykehus stå igjen mens de ble ribbet for alt av kostbart og vitalt medisinsk utstyr, men nå tenker jeg at det kanskje var like greit. Spørs jo litt hvordan Taliban ville brukt dette og hvilke krav man må oppfylle for å bli prioritert til slikt.

Det store spørsmålet føler jeg har blitt besvart. Ville USA hjelpe et helt land med å innføre demokrati bare på grunn av en terroraksjon mot de selv? Det høres jo både søtt og veldedig ut, men svaret er selvsagt ikke. Var det mye å vinne på å ta kontroll over oljen deres? Definitivt. Tydelig økonomisk motiv, som åpenbart ble skjult ved å spille på alt fra gode tanker om demokrati til hevntanker fra etterlatte i katastrofen. Viser hvor effektivt det er å spille på følelser, da dette neppe ville gått like glatt uten noen terrorister til å helle bensin på bålet eller olje i grøten. Om USA bare hadde sagt ting rett ut og gjort ting mere rett frem hadde de ikke fått med seg så mange NATO-land og når man først er involvert selv får man problemer med å se saken fra en ikke-biased og nøytral side. Så hvor mange andre land tør egentlig å blande seg inn når hele NATO OG USA plager dritten ut av et enkelt land? Slik blir urett til menneskerett.
Sist endret av knert1; 28. august 2021 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.