View Single Post
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ein balansegang opp mot å gjere pasienten opiatavhengig. Smertene er midlertidige, og går over når tannbehandlinga forsvinner. Når du har opparbeida deg opiattoleranse for eit midlertidig smertebehov er du på god veg til å vere avhengig. Det er ikkje eit gode for pasienten.
Vis hele sitatet...
Litt av problemet med det er jo at pasienter kan ende opp med å få på svartemarkedet for å ordne seg smertestillende som gjør jobben. Hadde jeg hatt fuckings tannpine, måtte vente på tannlegetime i dager/uker uten å ha noe smertelindring så hadde jeg faen meg tatt heroin hvis det ikke var andre muligheter.

Jeg har aldri rørt opiater heller, ikke fra lege en gang. Men jeg har hatt tannepine, og jeg var sekundet unna å henge meg selv av smertene fordi jeg måtte vente 3 timer før tannlegekontoret åpnet. Jeg lå i dusjen i fosterstilling og grein med dusjen på det kaldeste mens jeg slo kjeften i bakken. Å ha så ekstreme smerter er ikke sunt, og vil man gå så langt at man vil ta selvmord på grunn av smerter så er ulovlige opiater en mye kortere vei å gå. Plutselig knasker eller snorter man ulovlige opiater/opioider uten at legen forklarer og observerer, og da er nok veien enda kortere til avhengighet enn hvis legen hadde skrevet ut litt.