View Single Post
Det jeg har fått inntrykk av er at man ikke vet veldig mye om hvordan hjernen fungerer og mye mindre om akkurat hvordan LSD påvirker den. Her er min teori om HPPD:

Vår bevissthet, våre tanker, alt vi ser, hører, kjenner, følelser osv... er jo bare informasjon som blir behandlet i vår hjerne. Informasjon sendt mellom forskjellige deler av hjernen som til slutt påvirker hver enkelt celle for lagring og prosessering. Hjernen begynner "tom" med kun et fåtall instinkter ferdigkoblet, og så blir den koblet om iløpet av hele livet hele tiden basert på hva sansene forteller.

Om psykedeliske stoffer påvirker og forvrenger signalene som blir sendt rundt mellom cellene i hjernen, der hvor vi har alt vi har lært om filtrering av sanseinntrykk, behandling av data fra sansene osv... så vil jeg tro at hjernen lagrer mye "feil-informasjon" rundtomkring som følge av misforståelser i denne kommunikasjonen. Disse dataene som blir lagret, evt overskriver det vi har lært helt i starten av vårt liv om våre sanser, er det som bestemmer hvordan vi tenker framover.

Siden hele vår bevissthet er et resultat av hver enkelt hjernecelle i samarbeid med hverandre, og det blir lagret feil-informasjon på diverse tilfeldige steder rundt i hjernen, så tror jeg at dette kan være årsaken til HPPD. Hjernen har lagret så mye feil-informasjon at det skal mye trening og tid til før hjernen eventuellt lærer seg hvordan det egentlig skal være igjen og ting returnerer til normalt.


Det er bare min teori. Det som er skremmende er at det virker helt tilfeldig om det skjer etter en trip eller om det skjer etter 1000 trips. For eksempel han som pådro seg kraftig HPPD i over 20 år som følge av EN trip på LSD. Det er snakk om toppen av uflaks, spørsmålet er om det er verdt sjansen? Det kan skje på hvilken som helst psykedelisk trip, du kan være nestemann.

Det ser ikke ut som det har noe med bad trips eller psyken å gjøre eller. Flere av de på HPPD Online sier de hadde en god og sterk psyke, den siste utløsende trippen var heller ingen bad trip, og alt var fint. En av de kom ned fra siste trippen, men etter 3 dager så fikk han plutselig en tripp uten å ha tatt noe, og den var kommet for å bli (HPPD i 16 år så langt!).