View Single Post
Sitat av bread
a. Isåfall ser jeg for meg en tønne med plass til 1000 skudd, og at man sikter på foten. Liten sjanse for at skuddet går av, mikroskopisk for at det i tillegg blir infisert slik at man må amputere eller dør.
b. Det er nok fullt mulig, dog ingen sikker medisin.
c. Det er veldig sjeldent, men ikke uhørt. Folk tar fortsatt fly selv om de av og til styrter.
d. Piller, ecstacy. Ecstacy = MDMA, men dagens piller inneholder sjeldent kun det, og ikke alltid noe av det heller.
e. Tja. Har ikke hørt om det. Virker som HPPD hovedsakelig utløses av psykedeliske stoffer som virker direkte på serotoninsystemet.
f. Aner ikke. Tipper det er ganske likt over hele linja når det kommer til fenetylaminer og tryptaminer , selv om man som regel hører om tilfeller forårsaket av LSD eller sopp i og med at disse er mest utbredt.
g. Jeg har aldri hørt om noen andre lidelser som er "direkte forårsaket av hallusinogener", selv om en del tilfeller har blitt utløst i forbindelse med stoffbruk. Stoffene får selvfølgelig ofte skylden,
h. og det er dessverre umulig å forutsi slike tilfeller. En god start er selvfølgelig å ha en sunn psyke og å være selvreflektert og forholdsvis trygg på ditt sted i verden.
Vis hele sitatet...
a. Jeg er uenig. Kun et skudd, og tønna rulles for hver gang revolveren settes mot hodet. Er du riktig uheldig, så er kammeret med kula di der, og når du trekker av går den alt annet enn gjennom foten.

b. Nytt inntak av lsd for å stoppe problemene tror jeg ikke skal benyttes som medisin i det hele tatt. Modum Bad hadde neppe gjort samme feilen om igjen.

c. Svært få som har opplevd flystyrt vil fly hvis alternative løsninger er mulig. At noen er mentalt sterke nok til å gjøre det, har du rett i - men til og med folk med slik styrke ser helst etter alternative løsninger, unntaksvis er yrkesflyvere.

d. Ingenting å si på dette punktet - stemmer helt korrekt slik jeg ser din beskrivelse.

e. Tror xtapol nevnte tidligere at hasj alene ikke utløser HPPD, hvilket jeg forøvrig vil støtte oppom hans forklaring, selvom i Norge er det satt opp som medvirkende under forskjellige studier.

Hasj kan derimot bringe fram psykedelisk tidligere opplevelser i rus, og den kan ved jevnlig bruk skape flashback-fenomenet som HPPD ofte gir.

Selv ble jeg nødt til å kutte ned på hasj-røykingen fordi at når jeg så mot lys fra lyktestolper, eksempelvis etter å ha røyka, så danset lysa bortover. Samme var i bilkjøring, der dashbordet ofte fikk "mark" som krøp bortover eller "smeltet" sammen - og kunne danne seg ekle, tegnefilm-aktige bilder i huet mitt.

f. Jeg tror alle stoffer med særlig potent funksjon psykedelisk er kapabel å gi HPPD, men garderer meg med å være enig med du.

g. Du har flere psykose-lignende tilstander forårsaket under rus og etter rus. HPPD er en av dem, men du har også de som betegnes psykoser i helhet. Mens HPPD er en for den som lider en mer "klar" og "merkbar" tilstand, har du psykoser generellt som en selv ikke er klar over - men som merkes godt av alle rundt deg.

Vrangforestillinger, en form for narsissme jeg ikke husker betegnelsen på (slags dr. jekyll/mr. hyde i psykopat-beskrivelse), schizofreni etc. Metamfetamin kan gi såkalte shadow people, et fenomen som kan oppstå på alle stimulanter av den potente typen.

h. Slike ting kan være arvelig, om en i familien er disponert for slike lidelser eller har de, er det verdt å være obs! Den gode starten din som beskrevet gir jeg ikke fem øre for, det betyr isåfall at du klarer å kontrollere evt. lsd, for å ta et eksempel, utfra oppgitte kriterier. Til det sier jeg bare: "Emil - du lyver" (sitat Emil fra Lønneberget). Det klarer du nemlig ikke!

Det fins ingen fasit-svar på det, se punkt a og russisk rulett spilt på den russiske måten med den vrien at en ruller tønna for hver gang. Munningen peker så absolutt mot tinningen, og selv med god psyke og trygge omgivelser, ville du vært ferdig hvis kula lå i kammeret når du trykte av. Modum Bad er igjen et eksempel.