View Single Post
Professor
Trådstarter
788
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Et annet tips jeg har er å forsøke å kommunisere tydelig. Selv om du åpenbart prøver å fremstå som høyst intelligent og innviklet ved å formulere deg på det viset du gjør, så avslører du bare din egen arroganse og overfladiskhet.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller det at når en tenker mye selv og går mer og mer inn i ens egen ideverden, i motsetning til den offisiele "dumbed down" fortellingen, så blir språket mer idiosynkratisk, dvs. hører mer ut som en selv, og mindre ut som alle andre (i.e. den alminnelige Ola Nordmann).

Massen har aldri likt de som står på egne ben, det er akkurat det samme i bygda som det er i akademika. Straks du begynner å tenke selv, og folk får problemer med å forstå deg (evt. ikke vil forstå deg) så begynner heksebrenningen/misnøyen.

Sitat av Mirage Vis innlegg
Okey, du mener at universelle sannheter ikke eksisterer. Det er greit. Det blir fort vanskelig å diskutere noe som helst hvis dette skal være konklusjonen din når noen kommer med en påstand eller premiss for tankerekken sin. Spesielt når påstandene i utgangspunktet ikke er av en filosofisk karakter. Men det er ihvertfall et legitimt standpunkt å ha

Men her er det jeg ikke skjønner. Hvis vi spoler tilbake til innlegget jeg først kommenterte på, så er ikke akkurat påstandene du kommer med fritt for antagelser av hvordan verden henger sammen. Tanken din er ikke "fri" for moralske forutsetninger når du påstår at den vestlige verden er bygd på en søppelhaug. Det er derfor det er så ufattelig irriterende å diskutere med deg. Fordi du mener at et subjekt uten ytre påvirkning er den eneste måten å oppnå sannhet på. Om vi skal følge den relativistiske eller subjektivistiske tankegangen din(er ikke helt sikker på hva du er ennå) så burde du egentlig ikke ha en mening om noe som helst, fordi alt er relativt eller avhengig av subjektet.
Vis hele sitatet...
Jeg mener sannhet kun kan oppnåes liggende i godstolen uten å tenke en tanke, være som et barn (uten en eneste fordom). dvs. at jeg er primal/religiøs/Zen når det gjelder sannhet, teknologi, framskritt osv. alt dette er totalt urelevant. Et steinaldermennekse kan finne sannheten.

Og ja, slik jeg ser det så ødelegger og forsøpler vestlig kultur mennesket, skaper en slags menneske-robot, og mine jeg tror dette startet etter Atlantis fall, men dette er så metafysisk at det ikke kan snakkes om.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.