View Single Post
Sainte-Terrer
jajasamannen's Avatar
24
Etter en titt i bokhylla kom jeg over denne boken også, The Psychedelic Explorer's Guide, skrevet av James Fadiman.

Jeg har ikke lest hele boken, men synes den var et godt verktøy å slå opp i for grunnleggende «retningslinjer» og generell informasjon ved bruk av psykedeliske stoffer, enten det er du eller andre som skal gjøre det. Det som gjør denne boken særlig interessant er at det også er viet oppmerksomhet til den rollen «guiden» eller det som gjerne blir omtalt som «trip-sittere» spiller. Det er verdt å merke seg at det ikke er selve substansene som er hovedtema for denne boken, men heller selve trippen. Undertittelen på boken er da også: «Safe, Therapeutic, and Sacred Journeys».

I boken finner man lett svar på hvor lenge en tripp gjerne varer, hvilke forskjellige stadier man kan forvente å gå gjennom, hva man bør tenke på før man tripper (som f.eks. set og setting), hva som kan gå galt, etc. Boken er også velorganisert og har en god innholdsfortegnelse, noe som gjør at man enkelt finner frem til det man lurer på uten å lese den fra perm til perm.

Jeg ser jo stadig at folk spør om grunnleggende ting når det kommer til dette temaet, som «er jeg klar for å ta lsd?», «hvor lenge varer trippen?», «kan jeg bruke lsd for å bli kvitt depresjon?», osv. På den ene siden er det jo bra at folk spør, og at andre tilbyr sin informasjon,– men om man «er seriøs», som man sier, så tror jeg at man er aller best rustet om man tar seg tid til å gjøre research slik man ville gjort når andre viktige ting stod på spill – det er jo tross alt vårt eget sinn vi tukler med. Da kommer det også godt med å god litteratur for hånden.

Fadiman er så vidt jeg husker en fremtredende skikkelse i «miljøet». Han har også akademisk bakgrunn og en vilje til å behandle «stoffet» med en viss vitenskapelig standard til grunn (jeg sier «en viss» fordi bøker innen dette emnet omtrent alltid tar en liten reis utenfor det jeg er komfortabel med å kalle vitenskapelig standard).

Kan anbefales!

jajasamannen

Ser forresten at den overnevnte boken allerede er nevnt tidligere, men pytt sann!
Sist endret av jajasamannen; 13. mai 2019 kl. 23:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.