View Single Post
Getting Higher : The Manual of Psychedelic Ceremony av Julian Vayne

Bestilte denne direkte fra forlaget, Psychedelic Press .
Husker ikke helt hvordan jeg kom over den. Tror jeg bare kom over forlaget da jeg rotet litt rundt på nettet. Noterte meg tittelen og kom fram til at nå var tiden inne for å få henda på en utgave.
Om forfatteren har jeg ikke så mye å si. Har aldri hørt om han, men følgende er det første som møter meg på bloggen hans «We are magicians who want to create a space to describe our living experience of magick in a way that is informed by many traditions, but strives not to be limited to any one style of occultism.» såå ja, sånn er det.
I motsetning til hva enkelte av posteen mine på forumet kanskje kan antyde så er ikke jeg noen okkultist eller selverklært magiker, så jeg møter denne boken med en viss skeptisk, men i introduksjonen gjør Vayne det klart at metodene han beskriver forsøker å være nogen lunde a-teoretiske, og ikke forutsetter at man har et spesielt trossystem.
En del teknikker blir også gitt en tolkningsramme med referanse til evolusjon og psykologi. Dette er to høyst vage rammer, og det ville vært spennende å vite hva eksperter på området ville sagt om de tolkningene som blir lagt fram. Uansett så finner jeg denne tilnærmingen stimulerende, og det er gjort et seriøst forsøk på å tilby rammer som ikke krever at en «går full trollmann» om jeg kan si det sånn.

Kort fortalt gir boken eksempler på diverse ritualer som kan gjennomføres, før under og etter en trip for å få mer ut av opplevelsen. Akkurat hva dette mer består av er vanskelig å si konkret, og jeg vil så nødig si «du må ha tatt psykedelika for å skjønne det», men jeg tror dessverre det er sånn. Boken fungerer som en liten katalog med eksempler på ting, som kan lese for imitasjon eller inspirasjon, uten å falle over i å være en slags trippeguide. Jeg kommer definitivt til å kikke igjennom flere ganger, blant annet i forbindelse med sommerens store trip. Mye spennende ideer å hente her.

Anbefaler boken til folk som befinner seg litt på samme sted som meg : interessert i psykedelika, kjent med de viktigste begrepene i emnet. Tror ikke det har noe særlig for seg å lese den hvis man ikke allerede er litt kjent i det psykedeliske landskapet.