View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men hvorfor har vi gitt google og facebook denne makten i utgangspunktet? Man kan prøve å forhindre en kommersiell aktør fra å misbruke sin makt over demokratiske funksjoner som ytringsfrihet ved hjelp av lover og krav. Eller man kan la være å gjøre problemstillingen relevant i utgangspunktet. Hva facebook tillater eller ikke av fotografier burde ikke ha noe å si for de redaksjonelle vurderingene til en avis, for den avisa burde ikke være avhengig av facebook for å få frem sitt budskap. Ei heller burde annonseinntektene ha være så kritiske at google kan lage problemer ved å kaste de ut. Det blir feil å skylde på kommersielle aktører når det er forbrukere og konsumenter som helt frivillig har gitt de en kontroll og makt de aldri burde hatt.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke en makt som er gitt dem, men en makt som har oppstått uten at den enda har blitt regulert. Når samfunnet er gått i den retningen det har, er begrensninger aktører som for eksempel facebook og twitter legger på brukere noe gjør at folk ikke får ytret seg ved å gi uttrykk for det de mener og ønsker å si noe om, ettersom de ikke når noen. Mulig dette eksempelet er en stråmann, men slik jeg tolker deg mener du altså at om en bilprodusent lager en bil som kan eksplodere, er det feil å skylde på produsenten når vi som konsumentene har kjøpt bilen og dermed frivillig akseptert noe vi ikke burde akseptert. Jeg mener at dette er noe som burde lovreguleres for å sikre ytringsfriheten, fordi slik det er i dag mister man i praksis muligheten til å ytre seg om man blir utestengt fra disse aktørene.

Verdt å merke var dette et motsvar til kommentaren om at bare statlig regulering av meninger er brudd på ytringsfriheten. Jeg mener ikke det er galt av google å utestenge Resett fra adsense når de bevist har manipulert systemet, og heller ikke at annonsører ikke skal kunne velge å ikke betale for å reklamere hos de. Det jeg mener er at plattformene hvor meningsutveksling skjer ikke skal ha rett til å regulere ytringer basert på hva som passer de, men at de skal følge rasjonelle filosofiske prinsipper, på samme måten statens evne til å regulere ytringer er begrenset.