View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
På hvilken måte kan du påvise at måten vi ble til på er sann? I bunn og grunn er det en teori som i utgangspunktet aldri har blitt bevist. Det er mye informasjon som kan sikte til at det er sant. Men teorien om big bang er imidlertid bare en teori, det er aldri noe som kan ha blitt vitenskapelig bevist. Hvordan er den mer sann enn å tro at det finnes en høyere makt?
Vis hele sitatet...
Først: jeg skjønner at dette ikke er svaret du har lyst på, men enkelt og greit: det trenger jeg ikke. Det er vedtatt vitenskapelig konsensus. Hvis du vil ha en mening om det:

Skaff deg et overblikk over Big Bang-teorien og ikke minst forskjell mellom teorier og hypoteser, så kan vi eventuelt ta den diskusjonen da.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Jeg sier dette fordi det er viktig å putte andres synspunkter i perspektiv og la andre beholde sine behov. For the record, så er jeg
ikke religiøs, foruten om at jeg ikke mener det er et svar som er endelig og at verden er så svartmala som de fleste tror den er.
Vis hele sitatet...
Perspektiver er ikke automatisk likeverdige. Det er faktisk helt mulig å ta komplett feil. Hvis jeg påstår at pi er nøyaktig 58.2 og blir konfrontert med at det er feil, er det rett og slett ikke så enkelt som å si "JA MEN FOR MEG SÅ ER DET DET". Det er sånn man driver med i barnehagen og politikken.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Trenger ikke nødvendigvis være en tilfeldig fyr på gata? Det kan godt være en nær kontakt du har vokst opp med siden du var liten. Det er irrelevant uansett.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, det er irrelevant. Poenget er at du ikke får et representativt (og definitivt ikke rettferdig) bilde av hva vitenskapens beste kunnskap på et emne er, uten å oppsøke noen som faktisk vet noe om det. Det finnes spesialiteter som i alle andre felt. Du spør ikke en imam eller en rabbiner om pros and cons ved treenighet, du spør ikke en prest om Talmud eller Koranen.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Poenget her er at om du ville spurt en som blindt tror på vitenskap og ingenting annet, så ville du møtt veggen ganske så fort. På samme måte, så ville du møtt veggen ganske så fort med en gang du hadde spurt en kristen som blindt tror på kristendom og ingenting annet. Og på samme måte som en muslim som tror på islam og ingenting annet.
Vis hele sitatet...
Vitenskapen handler om å tilegne seg kunnskap, de fleste religioner handler om å late som om de har all kunnskap fra før. Debatt og diskusjon er sånn vitenskapen utvikler seg, og det eneste kravet er at den foregår på ordentlig måte. Det vil si at hvis du argumenterer ut ifra et dypt mangelfullt faktagrunnlag og i tillegg kommer med postmodernistisk, overrelativistisk svada, da møter du faktisk veggen. Hvis du imidlertid sørger for å vite hva du snakker om, vil du nok finne at diskusjonen går lettere.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Så kan du spørre hva poenget mitt her er. Og det er simpelthen at om religionen hadde forsvunnet, så hadde du sett at verden ikke nødvendigvis hadde blitt noe bedre. Fordi alle de menneskene som er involvert i en religion, de har et behov de må opprettholde. Om det er fordi de er ute etter mening, behov for å delta sosialt, ute etter en spirituell opplevelse, eller hva det skulle være. Har de et behov som går ovenfor den rasjonelle tankegangen.
Vis hele sitatet...
Helt riktig at dette er et behov... men er det det behovet bunner i, eller er det en nisje som religion etter hvert har kommet til å "ta opp" til tross for at behovet ikke har noe med rasjonalitet å gjøre i det hele tatt?

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Hvis vitenskapen omhandler det å svare på hva vi ikke vet, hvordan har det seg da at det er spørsmål vi aldri vil kunne svare på? Der har du jo et svakt ledd i hele konseptet. Mennesker som er ute etter en sannhet, et svar. Vil aldri kunne tilegne seg vitenskap på samme måte som den 100% ateisten, fordi det er spørsmål som aldri blir besvart.
Vis hele sitatet...
For det første er dette ugyldig logikk. Det du i utgangspunktet sier er at vitenskapen må være perfekt og ha alle svar for å være gyldig. Det korte svaret på spørsmålet er: fordi vi ikke vet alt. Ingen påstår at vi vet alt. Ikke noe av dette er poenget eller et godt argument - som Dara Ó Briain sier: "science knows it doesn't know everything - otherwise, it'd stop! [...] just because science doesn't know everything, that doesn't mean you get to fill in the gaps with whatever fairy-tale most appeals to you."

For det andre er dette spørsmål vi gjerne ville hatt svar på, men som en annen filosof har sagt: "you can't always get what you want" - jeg kommer sannsynligvis aldri til å bli milliardær, og det er et trist faktum som jeg dessverre bare blir nødt til å deale med. Å konfrontere at man aldri kommer til å få til absolutt alt man vil er en del av å vokse opp.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
På samme måte, så vil aldri den ateisten kunne finne svaret i en religion som blindt tror på det religionen sier, fordi den er for ulogisk og "irrasjonell" for ateisten. Ved å fjerne religion, så gjør du ikke annet enn å bare vente på at religionen oppstår igjen. Det blir bare kaos uansett.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være tilfellet? Hvis folk får en god nok bakgrunnskunnskap innenfor vitenskap, vil religioner og andre alternative versjoner av virkeligheten ha mye større problemer med å komme i gang.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Og til det at mennesker blir mer ulykkelige.
Vis hele sitatet...
Kilde, takk. Ikke bare på at mennesker blir mer ulykkelige, men at grunnen er det du påstår den er.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Om du faktisk har satt deg inn i og forstått hvorfor vi har religion i utgangspunktet, så er det en form for sosial samhandling. Du må ikke sitte å tro at religion bare er en form for å forstå verden og være "delusional". Det faktum at man kollektivt tror på noe, og samme jobber for det samme målet er en form for sosial tilnærming. Det kan du argumentere med at vitenskap er også, men vitenskapen praktiserer ikke ritualer, dåp, seremonier, gudstjeneste etc. Disse elementene er kritiske for at religioner blir opprettholdt. Dette er også noe vitenskapen aldri vil kunne gjøre, fordi det er ikke det den er lagd for i utgangspunktet. Derfor kan du ha kristne, hinduistiske, buddhistiske, jødiske og muslimske vitenskapsmenn og forskere, på samme tid som at de er ateister.
Vis hele sitatet...
Religion er ikke eneste måte folk kan ha sosial samhandling på, og vitenskap er ikke - og skal ikke være - en "drop-in replacement" for alt folk får gjennom religion. Det aller, aller meste av det trenger ikke erstatninger, ritualene tjener ikke noe formål. Kanskje det eneste jeg ser som kan være en god idé er begravelser, og de har vi sekulære alternativer til.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Om du ser på statistikken som ligger der ute, så er mennesker mer ulykkelige enn noen gang. Selvmordsraten er høyere enn noen gang. Folks valg av yrker er splittet mer enn noen gang. Den allmenne helsen er generelt dårligere enn den var før. Og det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn her, en god del er nok sosiale medier, teknologien og det faktum at verden blir mer depersonalisert og homogenisert. Her er det mange faktorer som kan bli diskutert, men å utelukke religion og livssyn fra en slik statistikk ville vært ignorant.
Vis hele sitatet...
Igjen, kilde på dette. Allmenn helse er nesten definitivt ikke dårligere enn fra før. Jeg skal ikke krangle på at "SoMe" er noe drit og at det har blitt assosiert med mer depresjon og generell ulykkelighet, men du påstår veldig mye mer enn dette bare i det jeg har sitert.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Hva er egentlig poenget? Hvorfor skaffe seg en jobb? Hvorfor leve? Hvorfor, i det hele tatt, gidde å gjøre noen ting? Jorda går jo til helvete uansett. Den håpløsheten og ensomheten folk føler på, ble i ulike grader, håndtert av religion i lang tid.
Vis hele sitatet...
Igjen: å hanskes med dette er rett og slett en del av å vokse opp. Du kan fint ha et liv som gir subjektivt mening, og det er nok. Den meningen trenger ikke komme "utenfra", og selv for de som tror den gjør det, er den til syvende og sist subjektiv, den også.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Til slutt vil jeg presisere at jeg ikke følger noen religion i det hele tatt, men simpelthen er ute etter at folk tenker seg et par minutter om før de bastant påstår at "verden blir mye bedre uten religion".
Vis hele sitatet...
Hello hersketeknikk. Jeg kunne egentlig stilt spørsmål ved hvem av oss to som sannsynligvis har lagt ned mest tid i å tenke gjennom dette, men jeg gidder ikke.