View Single Post
Om det er noe vitenskapen har vist oss, så er det nok bare toppen av isberget. Vi tror vi vet så mye og det er jo sant, men jeg føler at all kunnskapen vi har samlet opp viser bare at det er så mye mer vi ikke vet. Vi har teorier, matte formler og eksperimenter som kan bevise at ting er riktig men hvorfor ting er riktig er mer vrient igjen. Vi vet hva lysets hastighet er, men hvorfor har lyset akkurat den hastigheten? Hvorfor er den ikke kjappere eller tregere? Det samme kan man si om alle disse konstantene vi har. Matte og teori viser at det er der men hvorfor det er akkurat hva det er blir vanskelig å si.

Hvorfor går tiden fremover og ikke bakover? Hvorfor går tid i en retning i det hele tatt? Nok en gang, så kan teorien vise oss at ja, kanskje det er en ekstra dimensjon som vi ikke direkte er klar over (selv om vi bruker det hver dag! Akkurat som vi har XYZ, så er klokka vår et ekstra koordinat). Om man skal dra den lengre og inkludere streng teori så er det snakk om hele 11 dimensjoner. Noen teorier sier det er færre og noen sier det er flere. Et stort problem her er at vi rett og slett ikke klarer å demonstrere dette på noe vis. Vi har utviklet oss i en retning som har gjort det umulig for oss å forstå det. Vi kan som sagt lære oss til å forstå det gjennom matte men det er umulig for oss å forstå det så godt som de 3 dimensjonene. Kaster man en ball til en annen person så ville nok de fleste tatt den i mot eller hvertfall prøvd. Vi trenger ikke å løse kompliserte matte formler for å forstå at man strekker ut hånda til et spesifikt sted for å ta den i mot. Vi bare gjør det fordi vi er bygd for å forstå det.

Når det kommer til hvordan vi ble til så er det nok en gang flere teorier som kan si litt om det. Men som Sopphuet sier så har vi enda ikke klart å bevise det. Man kan si at livet som er nå i dag er bare en gigantisk og komplisert kjemisk reaksjon og det er noe jeg tror selv og. Så det er naturlig å tenke at liv oppstå på akkurat samme måte gjennom kjemiske reaksjoner. Likevel så har vi enda ikke klart å lage noe selv som kan demonstrere det. Det kan være flere grunner til det som at det er en ekstremt treg prosess, eller så mangler vi fremdeles viktig informasjon om hvordan fysikk fungerer som gjør det mulig til å begynne med.

Føler jeg burde nevne at jeg ikke er religiøs og at jeg definitivt har troen på vitenskapen. Men jeg føler også at vitenskapen er bygd på et fundament som vi egentlig ikke forstår. Som sagt så kan vi bevise at noen teorier er riktig og at matten fungerer, men hvorfor det er riktig forblir et mysterie mtp at vi ikke forstår fundamentet. Det er derfor vitenskapen eksisterer selvfølgelig, for å svare på den type spørsmål. Men med den kunnskapen vi står på akkurat nå så kan jeg nesten forstå hvorfor folk fremdeles er religiøse. For alt vi vet, så kommer fundamentet fra en form for Gud eller noe annet religiøst. Jeg tenker at det svaret er mer vitenskapelig enn som så og synes nesten at det er rart at folk er religiøse i dag men det er vel akkurat det samme religiøse folk tenker ovenfor folk som meg som tror på vitenskapen selv om vitenskapen ikke kan gi noe svar til de mest fundamentale spørsmålene.